Odchudzanie w nadwadze i otyłości | Ochoroba.pl
24.10.2018 Dziś imieniny Arety, Marty, Marcina


Zdrowe żywienie

Odchudzanie w nadwadze i otyłości

nadwaga i otyłość kobieta

Doskwiera Ci nadwaga lub otyłość? Poszukujesz diety cud? Nie licz na to. Odchudzanie to złożony proces, który musi trwać. Jak się odchudzać by nie zostać ofiarą efektu jo jo wyjaśnia lek. med. Andrzej Szczerek

 

Dla poszukujących szybkiego sposobu na zrzucenie nadmiaru zbędnych kilogramów mam złe wieści. Niestety odchudzanie, gdyby porównać je do biegania, prędzej jest maratonem niż szybkim sprintem. Aby skutecznie i trwale stracić na wadze, potrzebujemy czasu cierpliwości żelaznej konsekwencji.

Kluczem do osiągnięcia sukcesu jest dieta oparta o trwałą zmianę nawyków żywieniowych, wzmocniona przez zmianę stylu życia. W przypadku kompleksowego procesu odchudzania, powinno uzyskać się również wzrost aktywności fizycznej. W dobie powszechnych udogodnień cywilizacyjnych ruszamy się coraz mniej. Czy to efekt wygodnictwa czy lenistwa, skutkiem takiego stanu rzeczy jest dość powszechne tycie.

Jak się odchudzać

Ważnym elementem jest nie tylko sam proces odchudzania, ale czas po osiągnięciu zamierzonej masy ciała. Prawidłowa i skuteczna dieta powinna być kontynuowana po osiągnięciu zamierzonego celu np. utracie zbędnych kilogramów. Po zakończeniu odchudzania zmienione zostają jedynie ilości pokarmu a zachowane proporcje składników i zasady zmienionego żywienia. Jeść możemy więcej (ponieważ nie redukujemy już masy ciała), ale zasady żywieniowe powinny zostać niezmienione.

Prawidłowa dieta (zarówno dla osoby odchudzającej się jak i każdego z nas) powinna dostarczać wszystkich niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu makro i mikroskładników:

  • białek jako materiału budulcowego a w szczególności tzw. egzogennych aminokwasów (nie syntetyzowanych przez nasz organizm),
  • tłuszczy a zwłaszcza NNKT (niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych), których tak jak i wspomnianych aminokwasów organizm nasz nie jest w stanie wytworzyć (zawarte w rybach morskich i olejach roślinnych podawanych na surowo),
  • wybranych węglowodanów, jednak w ograniczonych ilościach bowiem są one jedynie materiałem energetycznym ( najlepiej np. pieczywo pełnoziarniste i kasze),
  • soli mineralnych, oraz witamin i mikroelementów w optymalnych a nie nadmiernych ilościach.

Musi wiec to być tzw. zdrowe odżywianie nie wywołujące zespołów niedoborowych czy innych powikłań.

Abyśmy mogli schudnąć, nasz organizm musi sięgnąć do zgromadzonych, w postaci tłuszczu, rezerw energetycznych. Dieta musi więc być - co jest ?oczywistą oczywistością" - niskokaloryczna. Badania porównawcze dowodzą niemal dwukrotnie wyższej skuteczności diety ubogo węglowodanowej w porównaniu z dietą niskotłuszczową. Z antymiażdżycowych powodów obowiązuje eliminacja tłuszczy zwierzęcych zawierających cholesterol i nasycone kwasy tłuszczowe (NKT). Natomiast dozwolone a nawet wskazane są tłuste ryby. Dotyczy to też tłuszczy roślinnych.

Ograniczenia kaloryczne powinny odbywać się kosztem eliminacji z naszej diety węglowodanów, a w szczególności tych o wysokim indeksie glikemicznym (IG) z cukrem na czele.

Dlaczego węglowodany powodują tycie

Niektóre węglowodany (mające tzw. wysoki ineks glikemiczny) są łatwo przyswajalne, szybko trawione i wchłaniane. W skutek tego gwałtownie podnoszą nam poziom glukozy w surowicy krwi, a w konsekwencji, znacznie podnoszą nam poziom insuliny. Co to dla nas oznacza? Insulina jest hormonem anabolicznym, która sprzyja uaktywnianiu się mechanizmów gromadzenia energii (czyli po prostu tyciu), ale również blokuje możliwość korzystania z olbrzymich, w wypadku otyłości, rezerw energetycznych zgromadzonych w postaci tłuszczu (czyli odłożony przez nas tłuszcz nie może być rozkładany). Wysoki poziom insuliny hamuje, a nawet blokuje mechanizmy rozkładu tłuszczu i uwalniania wolnych kwasów tłuszczowych będących bardzo dobrym materiałem energetycznym np. dla komórek mięśniowych.

WNIOSEK: Jeśli zjemy posiłek bogaty w węglowodany o wysokim indeksie glikemicznym, w naszym organizmie pojawi się wysoki poziom insuliny. Insulina sprzyja odkładaniu się energii (czyli tyciu) oraz zablokuje możliwość rozkładu tłuszczu i zużytkowania go na zaspokojenie bieżących potrzeb energetycznych czyli potocznie mówiąc, jego ?spalania".

Prawidłowa dieta

Jak więc powinna wyglądać prawidłowa dieta? Prawidłowo skomponowana, zindywidualizowana dieta odchudzająca podzielona jest na 4-5 posiłków zawierających poszczególne składniki w zrównoważonych ilościach, uwzględnia tryb życia, rozkład zajęć i preferencje smakowe danej osoby. Prowadzi to do stanu, w którym przemiana materii organizmu znajdzie się w strefie optymalnego metabolizmu (np. dieta strefowa - Zone diet).

Metabolizm czyli przemiana materii często niesłusznie i błędnie utożsamiana z wypróżnieniami jest to ogół skomplikowanych reakcji chemicznych zachodzących stale w organizmie. Jeśli nasz metabolizm będzie na stałym i dość wysokim poziomie nie nabywamy dodatkowych kilogramów a jeśli do tego zastosujemy pewne ograniczenia kaloryczne - będziemy systematycznie tracić na wadze.

Dopiero spełnienie tych wszystkich warunków gwarantuje może nie nazbyt szybki, ale za to systematyczny i trwały ubytek wagi. Tylko takie postępowanie pozwala na uniknięcie efektu jo-jo, który jakże często obserwowany jest w wypadku nieracjonalnych sposobów odchudzania.

Co wolno a czego nie wolno jeść w ramach diety odchudzającej przedstawia Tabela nr 1.

 

lek. med. internista Andrzej Szczerek

42 - 200 Częstochowa

ul. Kilińskiego 27

tel: (034)365 66 05

http://www.asmed.hg.pl/



Na ten temat:


Wiedza użytkowników:

badania (64)
choroby (416)
ćwiczenia (13)
diety (50)
intymnie (61)
leczenie (117)
lekarze (9)
leki (64)
operacje (10)
placówki (10)
porady (409)
prośby (1)
przepisy (58)
urazy (18)
wypadki (32)
zabiegi (36)




Realizacja stronki: openBIT