Trudny wiek, dojrzewanie. Jak rozpoznać zaburzenia zachowania | Ochoroba.pl
18.04.2025 Dziś imieniny Apoloniusza, Bogusławy, Gościsławy


Psychologia

Trudny wiek, dojrzewanie. Jak rozpoznać zaburzenia zachowania

zbuntowany nastolatek.JPG
Okres dojrzewania to burzliwy czas w życiu większości młodych ludzi. Dojrzewanie, to dochodzoenie do dorosłości i samodzielności, często walka o własną niezaleność, która przejawia się młodzieńczym buntem. U części młodych ludzi obserwuje się w tym okresie zaburzenia zachowania, które powinny zaniepokoić rodziców, i które powinny zostać skonsultowane z psychologiem lub psychiatrą.

 
Tą grupę zaburzeń cechuje trwały wzorzec buntowniczych i agresywnych lub aspołecznych zachowań. Możemy spotkać je w rodzinie, grupie rówieśniczej lub szkole, czyli tam gdzie funkcjonuje nastolatek.
Czynnikiem, który można uznać w tym problemie za kluczowy i wywołujący, jest emocjonalna i społeczna dysfunkcja rodziny. Często rodziny takiej młodzieży cechują się niskim statusem społecznym, należą do rodzin rozbitych i zdezorganizowanych.
Na jakiej podstawie można stwierdzić zaburzenia zachowania?

Jeśli  zaobserwujemy poniżej wymienione zachowania, utrzymujące się u dziecka co najmniej 6 miesięcy lub dłużej,  możemy podejrzewać zaburzenia zachowania:
-nawracające lub trwałe wzorce zachowań agresywnych lub buntowniczych,
-zachowanie przekraczające oczekiwania i normy dla danego wieku (nasilona dziecięca złośliwość, młodzieżowy bunt). 

Zaburzenie może przejawiać się także: agresją (zwłaszcza fizyczną), inicjowaniem bójek, okrucieństwem wobec młodszych, słabszych lub zwierząt, destrukcją własnej i cudzej własności, kradzieżami, kłamstwami, podpaleniami i innymi przestępstwami. Pojawić się również mogą przedwczesne i przygodne kontakty seksualne, bez wyraźniejszych związków emocjonalnych. Mogą występować także zachowania autodestrukcyjne w postaci prób samobójczych i samouszkodzeń, a także nadużywanie leków i alkoholu. Z drugiej jednak strony może im towarzyszyć obniżony nastrój i samoocena oraz lęk.

Rodzice i opiekunowie powinni wiedzieć, że takie zachowanie jest niekiedy wołaniem o większą i bardziej wnikliwą kontrolę lub choćby zainteresowanie ze strony najbliższych. Czasem osobami inicjującymi pomoc są przedstawiciele prawa, ponieważ najczęściej w sytuacjach kryzysowych, takich jak konflikty z rodziną lub nauczycielami, osoba z zaburzeniami, dopuszcza się przestępstw, a głównie dlatego, że najbliższe otoczenie nie postrzega jej jako potrzebującej pomocy.

Jak leczyć?

Ważny jest tu aspekt nasilenia objawów owego zespołu, a także trudności jakie z niego wynikają w funkcjonowaniu w domu, szkole, a także w jakim stopniu postąpiła (jeśli występuje) dysfunkcja systemu rodzinnego. Podstawą leczenia jest socjo- i psychoterapia, założenie konsekwentnego systemu wymagań w ramach społeczności, psychoterapia grupowa, praca z rodziną. Przy mniejszym stopniu dysfunkcji rodziny ? poradnictwo rodzinne, przy większym - terapia rodziny. Bardzo ważny jest też kontakt ze społecznością szkolną.

Elżbieta Wiechowska
Piśmiennictwo:

Bilikiewicz Adam, (2007)" Psychiatria", Wydanie III zmienione i uzupełnione, Warszawa Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Sęk Helena, (2007) " Psychologia kliniczna" T.1, Warszawa, wyd. PWN
Żebrowska Maria, (1973) "Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży" , Warszawa, wyd. PWN


Na ten temat:


Wiedza użytkowników:

badania (64)
choroby (416)
ćwiczenia (13)
diety (50)
intymnie (61)
leczenie (117)
lekarze (9)
leki (64)
operacje (10)
placówki (10)
porady (409)
prośby (1)
przepisy (58)
urazy (18)
wypadki (32)
zabiegi (36)




Realizacja stronki: openBIT