ADHD - Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej | Ochoroba.pl
24.03.2025 Dziś imieniny Gabrieli, Marka, Seweryna


Psychologia

ADHD - Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej

problemy z nadpobudliwym dzieckiem

Jeśli Twoje dziecko jest nadpobudliwe, niecierpliwe, szybko się zniechęca, ma problemy ze skupieniem uwagi, popada w skrajne emocje, przeczytaj - to może być ADHD.

Co to jest ADHD?

ADHD występuje u 4-8% dzieci w wieku wczesnoszkolnym (6-9 lat), głównie chłopców, niezależnie od rasy i kultury. Częstość występowania zmniejsza się o 50% wraz z upływem kolejnych 5 lat życia dziecka.

Jest to zaburzenie charakteryzujące się wczesnym początkiem (zazwyczaj w pierwszych pięciu latach życia), brakiem wytrwałości w podejmowaniu i realizacji zadań, wymagających zaangażowania poznawczego, tendencją do przechodzenia od jednej aktywności do drugiej, bez ukończenia żadnej z nich oraz zdezorganizowaną, słabo kontrolowaną nadmierną aktywnością.

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej ma podłoże biologiczne. Oznacza to, że nie wynika on z błędów wychowawczych czy czynników psychogennych. Niektóre objawy podobne do zespołu nadpobudliwości psychoruchowej mogą występować u dzieci wychowywanych bez systemów zasad i konsekwencji, ale także np. u dzieci maltretowanych fizycznie, psychicznie lub seksualnie.

Jak się objawia?

Sfera ruchowa:

- wyraźny niepokój ruchowy

- niemożność pozostawania w bezruchu przez nawet krótki czas

- podrywanie się z miejsca, bezcelowe chodzenie, bieganie, wrażenie ciągłego pośpiechu, podskakiwanie,

- wzmożone drobne ruchy kończyn (machanie nogami, głośne deptanie, poruszanie palcami rąk, ciągłe zajmowanie się rzeczami, które leżą w zasięgu rąk lub nóg, kiwanie się na krześle itp.)

Sfera poznawcza:

- trudności w skupieniu uwagi

- brak wytrwałości 

- wzmożony odruch orientacyjny

- pochopność

- znaczna męczliwość w pracy intelektualnej

- pobieżność myślenia

- przerzucanie uwagi z obiektu na obiekt (udzielanie nieprawidłowych, nieprzemyślanych odpowiedzi na   pytania lub nieprawidłowe rozwiązywanie zadań)

- w badaniach inteligencji niektórzy autorzy stwierdzają poziom "poniżej spodziewanego"

- brak umiejętności planowania

- trudność w pisemnym wyrażaniu myśli

Sfera emocjonalna

- nieopanowane, nieraz bardzo silne reakcje emocjonalne

- wzmożona ekspresja uczuć, wybuchy złości, impulsywność działania

Jak leczyć

- Terapia behawioralna. Celem jest zmiana zachowania dziecka poprzez wygaszanie złych nawyków, a wzmacnianie dobrych. Jest to jedyna terapia, która daje skutki długoterminowe.

- Nauczanie wyrównawcze. Dodatkowe zajęcia, podczas których, dziecko nabywa pewnych nawyków pomocnych w uczestniczeniu w zajęciach. Ważne jest tutaj zaangażowanie rodziców.

- Terapia mowy i języka. U dzieci nadpobudliwych psychoruchowo mogą (jak u każdych innych dzieci) występować zaburzenia mowy (takie jak jąkanie), dlatego w takich przypadkach niezbędna jest pomoc logopedy.

- Terapia zajęciowa. Nacisk głównie na prawidłowy rozwój motoryczny dziecka.

- Kontrola dietetyczna. Istnieje przypuszczenie, że spożywanie takich produktów, jak kakao, środki konserwujące, barwników i cukier mogą dodatkowo wzmagać aktywność dziecka ? jednak brak na ten temat dokładnych badań naukowych.

- Leczenie farmakologiczne. W Polsce jest bardzo rzadko stosowane. 

 

Elżbieta Wiechowska

Piśmiennictwo:

Kołakowski A., Pisula A., Wolańczyk T., (2006), "ADHD - zespół nadpobudliwości psychoruchowej", Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Portmann R., (2006), "ADHD nadpobudliwość psychoruchowa", Wydawnictwo "Jedność" Pfiffner L., J., (2004), " Wszystko o ADHD", Zysk i S-ka Wydawnictwo S.C.

 

Terapia małżeńska Warszawa | Poradnia zdrowia psychicznego Warszawa | Psycholog Saska Kępa | poradnia psychologiczna Warszawa



Na ten temat:


Wiedza użytkowników:

badania (64)
choroby (416)
ćwiczenia (13)
diety (50)
intymnie (61)
leczenie (117)
lekarze (9)
leki (64)
operacje (10)
placówki (10)
porady (409)
prośby (1)
przepisy (58)
urazy (18)
wypadki (32)
zabiegi (36)




Realizacja stronki: openBIT