20.08.2014 Dziś imieniny Bernarda, Sabiny, Samuela


Kasza, ryż czy makaron?



Posty:
129

Czy jest jednoznaczna odpowiedź, który z tych węglowodanów jest najzdrowszy? I który najmniej tuczący?


---------------------
Reklama - czytaj dalej poniżej



nie związana/y ze służbą zdrowia

Komentarze

Posty:
322
dietetyk

Zasada jest prosta, im mniej będzie przetworzone ziarno, tym dodatek obiadowy typu kasza, ryż, makaron będzie zawierał więcej węglowodanów złożonych i błonnika i będzie miał właściwości sycące.
Istnieje wiele rodzajów kasz:
-kasza gryczana
-kasza jaglana
-kasza jęczmienna (pęczak, perłowa)
-kasza kukurydziana
-kasza manna
Ważne jest urozmaicenie, bo każda wytwarzana jest z innego rodzaju ziarna, ale warto też wybierać te która jest z grubszego przemiału.
Pod względem wartości odżywczej kasze przewyższają ryż, makaron i ziemniaki. Są bogatym źródłem skrobi, która w organizmie rozkłada się powoli na glukozę - paliwo potrzebne do pracy mózgu i wszystkich innych komórek.
W skład kasz wchodzą witaminy z grupy B: B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), PP (niacyna), B6 (pirydoksyna), kwas foliowy i witamina E. Sporo jest również składników mineralnych, głównie potasu obniżającego ciśnienie, żelaza zapobiegającego niedokrwistości oraz magnezu korzystnie działającego na układ nerwowy i pracę mięśni (w tym sercowego). Kasze są też całkiem dobrym źródłem wapnia, miedzi, cynku, manganu i krzemu.
W przypadku ryżu warto wybierać ryż brązowy niż ryż biały. Jest on mniej oczyszczony przez co zawiera więcej błonnika, witamin i składników mineralnych. Ryż jest doskonale przyswajalny, bogaty w białko i węglowodany, a ubogi w tłuszcze. Dostarcza sporo potasu i niewiele sodu. Ma dużo witamin z grupy B. Ryż nie zawiera glutenu, można go podawać niemowlętom i małym dzieciom. Natomiast ryż nieoczyszczony (brązowy) jest wskazany przy zaparciach, nadwadze oraz przy otyłości.
W przypadku makaronów także warto wybierać makarony razowe, typu durum. Warto też nie dogotowywać makaronów do zupełnej miękkości, wtedy mają one niższy indeks glikemiczny.

Posty:
85
nie związana/y ze służbą zdrowia

komu szczególnie polecane są kasze?

Posty:
322
dietetyk

Kasze w swojej diecie powinni szczególnie uwzględnić, osoby:
* nadciśnieniowcy i cierpiący na choroby serca i układu krążenia - kasze mają dużo potasu i bardzo mało sodu (o ile w ogóle ich nie solimy),
* osoby zagrożone anemią - np. kasza jaglana i gryczana zawierają żelazo, kwas foliowy zapobiegające niedokrwistości,
* osoby żyjące w ciągłym napięciu i mające skłonności do depresji - zawarte w ziarnach witaminy z grupy B łagodzą objawy stresu, wspomagają pracę układu nerwowego, poprawiają pamięć, polepszają nastrój,
* diabetycy - kasze zawierają dużo skrobi, która łagodnie podnosi poziom glukozy i insuliny we krwi,
* dzieci, kobiety w ciąży i karmiące, osoby starsze, rekonwalescenci - kasze gotowane na sypko lub rozklejane są lekko strawne.

Posty:
85
nie związana/y ze służbą zdrowia

Nie należę do osób zbyt dobrze radzących sobie w kuchni. Czasami kasza wyjdzie mi dobrze ugotowana czasami ją rozgotuje. Jak prawidłowo gotować kaszę?

Posty:
322
dietetyk

Kasze grube, zwłaszcza gryczana, zazwyczaj są zanieczyszczone - przed gotowaniem trzeba je więc kilka razy wypłukać w zimnej wodzie i osączyć.
By ugotować kasze grube na sypko i zachować cenne składniki - zwłaszcza minerały i witaminy z grupy B (które rozpuszczają się w wodzie) - należy użyć odpowiedniej ilości wody. I tak:
* na 1 szklankę kaszy gryczanej lub krakowskiej bierzemy 2 szklanki wody;
* na 1 szklankę pęczaku - 3 szklanki wody;
* na 1 szklankę kaszy jaglanej, jęczmiennej (perłowej i mazurskiej) - 2,5 szklanki wody.
Ziarenka nie będą się sklejały, jeśli do gotowania dodamy tłuszcz, np. masło (łyżka na 100 g kaszy). Zamiast tego możemy przed ugotowaniem kaszę wymieszać z roztrzepanym jajkiem lub białkiem (białko na 30 g kaszy), a następnie wysuszyć w piekarniku - tak przygotowuje się np. kaszę krakowską. Będzie sypka, ale chudsza.
Kasze gotujemy pod przykryciem do czasu, aż ziarenka wchłoną całą wodę.
Rozklejane kasze drobne należy przed gotowaniem wymieszać z niewielką ilością wody lub mleka i przelać do wrzątku w proporcjach:
* 1 szklanka kaszy manny, kukurydzianej lub krakowskiej na 4 szklanki wody lub mleka;
* 1 szklanka kaszy jęczmiennej perłowej, mazurskiej lub jaglanej na 3,5 szklanki wody.
Gotujemy, aż kasza się rozklei. Cały czas mieszamy, by się nie przypaliła.

Posty:
48
nie związana/y ze służbą zdrowia

Na czym polegał właściwość kaszy jęczmiennej w regulacji trawienia?

Posty:
322
dietetyk

W przypadku kasza jęczmiennej w zależności od stopnia rozdrobnienia ziaren wyróżniamy: pęczak, kaszę grubą, średnią i drobną oraz perłową. Są one dobrym źródłem witaminy PP (niacyny), która skutecznie obniża poziom cholesterolu we krwi, rozszerza naczynia krwionośne i poprawia wygląd skóry.
Warto polecić kaszę przy kłopotach z cerą oraz hipercholesterolemii. Kasze jęczmienne mają ponadto dużo rozpuszczalnego błonnika, dzięki temu zapobiegają zaparciom, wzdęciom i bólom brzucha towarzyszącym zaburzeniom trawienia.
Najlepiej smakują jako dodatek do mięs i zapiekanek oraz niezastąpiony składnik krupniku. Pęczek ugotowany na sypko można też dodawać do sałatek zamiast ryżu.

Posty:
41
nie związana/y ze służbą zdrowia

A z czego jest kasza jaglana? mogą ją jeść osoby cierpiące na celiakię?

Posty:
322
dietetyk

To najstarsza znana kasza. Otrzymuje się ją z nasion prosa. Pod względem wartości odżywczej dorównuje kaszy gryczanej. Ma mało skrobi, za to dużo białka. Wyróżnia się najwyższą zawartością witamin z grupy B: B1, (tiaminy), B2 (ryboflawiny) i B6 (pirydoksyny) oraz żelaza i miedzi.
Ponadto jest lekko strawna i nie uczula, bo nie zawiera glutenu. Dlatego warto ją polecić osobom stosującym dietę bezglutenową, a także cierpiącym na niedokrwistość.
Jest świetnym dodatkiem do duszonych mięs i dań słodkich (np. zapiekanek ze śliwkami lub jabłkami).

Posty:
108
nie związana/y ze służbą zdrowia

gdzies wyczytalam,ze kasze szoruja jelita,a ze jakas zywnosc kurcze nie pamietam jaka i wlasnie to mnie meczy,ze ladnie oczyszcza i jest lagodna,moze pani doetetyk wie co mam na mysli schowanej gdzies w umysle :-)


Na ten temat:


Wiedza użytkowników:

badania (64)
choroby (415)
ćwiczenia (12)
diety (48)
intymnie (61)
leczenie (117)
lekarze (8)
leki (63)
operacje (10)
placówki (10)
porady (405)
prośby (1)
przepisy (58)
urazy (18)
wypadki (32)
zabiegi (36)




Realizacja stronki: openBIT