25.03.2019 Dziś imieniny Bolka, Cezaryny, Marioli


Brak apetytu u 6-letniego dziecka



Posty:
109

Witam!
Może Panie zdołają mi coś poradzić. Mój 6-letni wnuczek jest strasznym niejadkiem, najchętniej jadłby tylko suchą bułeczkę i pił soczki. Jest strasznie drobniutki, ma anemię i zaczynamy się poważnie martwić. Co można zrobić w takiej sytuacji?
Pozdrawiam
Marzena


---------------------
Reklama - czytaj dalej poniżej



Nie jestem związany z branżą medyczną

Komentarze

Posty:
322
dietetyk

Witam,
brak apetytu u dziecka jest niejednokrotnie problemem dla całej rodziny. Spróbuje zwrócić uwagę na kilka aspektów:
-Jeśli nasze dziecko je mało i niechętnie, zastanówmy się czy przyczyną nie jest to co wcześniej podaliśmy dziecko żeby mu dogodzić np. jakiś batonik czipsy lub słodkie soki przed posiłkami, które spowodują że dziecko nie będzie miało apetytu
?dziecko powinno mieć uregulowane pory dnia w których zjada posiłki- tak by stały się dla niego przyzwyczajeniem że teraz nadchodzi pora posiłku - przerwy pomiędzy posiłkami powinny być stałe i niezbyt długie.
?Jakość - w każdym posiłku powinny się znaleźć produkty o odpowiedniej jakości na pewno rozgotowany makaron nie zachęci dziecka do jedzenia ale kolorowe płatki czy też płatki o różnych kształtach z mlekiem mogą wzbudzić jego zainteresowanie
?Intensywność smaku ? należy unikać potraw o zbyt intensywnym smaku. Jedzenie nie powinno być zbyt słone, słodkie czy kwaśne. Ale też nie należy by wszystkie pokarmy były słodkie bo za chwilkę zaczną się problemy z próchnicą
?Wygląd - dzieci również ?jedzą najpierw oczami?. Dziecka nie zainteresuje posiłek składający się z białego ryżu, białej ugotowanej piersi z kurczaka i surówki z białej kapusty. Na pewno większy apetyt wyzwolą pulpeciki w sosie pomidorowym, z soczysto zielonymi brokułami, jasno pomarańczową marchewką i makaronem w kształcie bohaterów kreskówek. Zadbajmy więc o kolory i atrakcyjność. Do tego możemy ułożyć na talerzu nawet same warzyw w kształcie kolorowej twarzy to także może pobudzić dziecko do jedzenia
?Zapach - do przyrządzania potraw powinnyśmy używać aromatycznych ziół oraz dbać, by posiłek był ciepły. Zapach ciepłego jedzenia jest dużo intensywniejszy.
?Spokój i cisza ? w trakcie jedzenia dziecko potrzebuje spokoju. Karmiąc dziecko powinniśmy wyłączyć telewizję i radio, schować zabawki i pozwolić skupić się dziecku na jedzeniu. Początkowo będzie to pewnie trudne ale gdy przyzwyczaimy dziecko do rytuału spożywania w spokoju posiłków zadbamy na przyszłość by dziecko nie jadło zbyt szybko czy też z nieumiarkowaniem co może stać się przyczyną chorób jak refluks czy otyłością. Czy dziecko jest pod opieką lekarza w związku z anemia?czy została ustalona przyczyna tej choroby?czy wynika ona z niedożywienia dziecka?

Posty:
240
dietetyk

Witam,
do odpowiedzi koleżanki chciałam dodać jeszcze jeden pomysł.
Może warto włączyć wnuczka w przygotowywanie posiłków? Sześciolatek na pewno poradzi sobie z wieloma czynnościami w kuchni, jeśli będzie mógł liczyć na rady i wskazówki opiekuna:)
Zwykle dzieci z ciekawością wyczekują zobaczenia na talerzu własnoręcznie przygotowanych surówek, czy ulepionych pierożków.
Często wystarczy poprosić dziecko, żeby delikatnie wymieszało składniki w surówce, albo udekorowało stół zerwanymi wcześniej kwiatkami. Maluszek pochwalony za swoją pracę przy całej rodzinie poczuje się pewniej.
Zdarza się, że rodzice namawiają dzieci do jedzenia, co odnosi niestety odwrotny skutek. Potrzeba wiele cierpliwości, w przeciwnym razie posiłki mogą stać się koszmarem dla całej rodziny.
Proszę skorzystać z wymienionych przez nas sposobów i koniecznie pozostać w kontakcie z lekarzem (rozumiem, że anemia została już zdiagnozowana).
Pozdrawiam,
Anna Szczygłowska, dietetyk

Posty:
42
nie związana/y ze służbą zdrowia

Ja oglądam program w TVN Style i tam Omena Mensa, co była w Tańcu z gwiazdami na TVN, pichci w kuchni ze swoją córeczką. Dziewczynka ma chyba 6 lat, więc to by się zgadzało. Może warto podejrzeć co za cuda tam przygotowują. Krysia70

Posty:
42
nie związana/y ze służbą zdrowia

Ach, przypomniałam sobie, program nazywa się Kuchnia Czynna Całą Dobę. Krysia70

Posty:
109
Nie jestem związany z branżą medyczną

Tak jak pisałam mój wnuczek ma anemię. Co prawda jest pod opieką lekarza, ale usłyszałam ostatnio że są produkty z których lepiej się wchłania żelazo. Jakie to są produkty?

Posty:
322
dietetyk

Żelazo należy do pierwiastków o małym stopniu wchłaniania (które wynosi poniżej 25% jego spożytej ilości). Najlepiej przyswajalne przez nasz organizm jest żelazo hemowe, którego najlepszym źródłem jest mięso a w szczególności wołowina.
Produktami które zawierają ponad 4 mg w 100 gramach produktu to:
podroby (wątroba, nerki)
suche nasiona roślin strączkowych
natka pietruszki (którą można dosypywać do sałatek, surówek a nawet ziemniaków)
produkty które zawierają od 1 -4 mg/100 g produktu są:
drób
jaja
pieczywo i inne produkty pełnoziarniste
niektóre warzywa (groszek zielony, boćwina, buraki)
Natomiast poniżej 1 mg mają mleko i produkty mleczne, ziemniaki, ryby, owoce, ryż, warzywa
Warto również zwrócić uwagę,że w stanach niedoboru żelaza jego wchłanianie wybitnie się zwiększa. Myślę że racjonalna dieta powinna być tutaj najlepszym rozwiązaniem.

Posty:
88
nie związana/y ze służbą zdrowia

A ja słyszałam że żelazo z owoców i warzyw się nie wchłania?

Posty:
322
dietetyk

W roślinach zawarte jest żelazo niehemowe. Jego przyswajalność jest niższa niż hemowego, gdyż jego wchłanianie utrudniają związki antyodżywcze.
Jednak spożywanie produktów bogatych w witaminę C poprawia stopień wchłaniania żelaza niehemowego. Znajdziesz je w :
ananasach, jabłkach, pomarańczach, gruszkach
bananach, mango, śliwkach
kapuście kiszonej
ziemniakach, brokułach, burakach i dyni
natce pietruszki i szczypiorku
Jednak by ograniczyć ilość substancji antyodżywczych jak : fityniany, polifenole, związki wapnia oraz fosforany należy unikać produktów je zawierających (przede wszystkim w okresie zwiększonego zapotrzebowania na żelazo). Tymi produktami są m.in.:
kawa, herbata czarna, cola
otręby pszenne, białko sojowe
żywności wysokoprzetworzona oraz typu fast -food

Posty:
240
dietetyk

Witam,
proszę pamiętać również o tym, że w obecności witaminy C żelazo wchłania się lepiej.
Najlepiej produkty bogate w żelazo łączyć w posiłkach z tymi, które obfitują w witaminę C, np. papryka czerwona, natka pietruszki, brokuły, pomidory, truskawki, czarne porzeczki, cytrusy, aronia oraz soki owocowe, zwłaszcza pomarańczowy, grejpfrutowy, z czarnej porzeczki.
Pozdrawiam,
Anna Szczygłowska, dietetyk

Posty:
109
Nie jestem związany z branżą medyczną

Dziękuję za radę, ale wcześniej już Pani dietetyk pisała mi o tym że witamina C poprawia wchłanianie żelaza i zastosowaliśmy się już do tamtych wskazówek:)


Na ten temat:


Wiedza użytkowników:

badania (64)
choroby (416)
ćwiczenia (13)
diety (50)
intymnie (61)
leczenie (117)
lekarze (9)
leki (64)
operacje (10)
placówki (10)
porady (409)
prośby (1)
przepisy (58)
urazy (18)
wypadki (32)
zabiegi (36)




Realizacja stronki: openBIT