5 technik skutecznego radzenia sobie ze stresem | Ochoroba.pl
27.05.2020 Dziś imieniny Amandy, Jana, Juliana

Wiedza użytkowników: choroby

5 technik skutecznego radzenia sobie ze stresem

avatar
Autor:
Wiek:
31 lat
Miasto:
Warszawa
Płeć:
kobieta
Jestem:
związana/y ze służbą zdrowia
image

Rozszerzone źrenice, przyspieszona akcja serca,
podwyższone ciśnienie tętnicze - są to najczęstsze reakcje naszego organizmu na stres. Jeżeli ?dawkujemy? go w umiarkowanych ilościach, może wpłynąć na nas pozytywnie, pobudzając do
działania i zwiększając koncentrację. Jednak niestety nadmierny i długotrwały
stres może pośrednio przyczynić się do wystąpienia wielu niebezpiecznych
schorzeń począwszy od wrzodów żołądka, czy nadciśnienia tętniczego, a
skończywszy na zawale serca. W związku z tym nie dopuść, by stres zawładnął
Twoim życiem i zapoznaj się z kilkoma radami programu ?Cała Polska leczy nadciśnienie?.

Mechanizm reakcji organizmu na stres

Stres jest
naturalnym mechanizmem fizjologicznym organizmu człowieka. Przed tysiącami lat
umożliwiał on naszym przodkom przeżycie, kiedy to w sytuacjach zagrażających
życiu pobudzał organizm do bardziej efektywnej pracy w czasie walki o
przetrwanie. Sytuacja stresowa jest bowiem bodźcem pobudzającym wydzielanie
dwóch, świetnie znanych wszystkim hormonów: adrenaliny oraz noradrenaliny.
Adrenalina w momencie dotarcia do krwioobiegu pobudza wątrobę do uwalniania
większych zasobów glukozy i tłuszczu we krwi, dostarczając mięśniom więcej
energii. Noradrenalina za to sprawia, że zaopatrzenie organizmu na substancje
odżywcze oraz tlen jest znacznie większe. Dodatkowo powoduje ona czasowe
magazynowanie wody, by w przypadku wystąpienia zwiększonego wysiłku fizycznego,
móc dostatecznie go ochłodzić. Niezmiernie ważne jednak jest, że noradrenalina
przyspiesza czynność serca i tym samym podwyższa ciśnienie tętnicze.  

W
dzisiejszych czasach etiologia mechanizmów obronnych człowieka diametralnie
zmieniła się, a sytuacja stresowa nie wiąże się często bezpośrednio z
zagrożeniem życia. W związku z tym nie zawsze kumulujące się w organizmie
napięcie ma możliwość ujścia, tak jak w dawnych czasach, poprzez ucieczkę czy walkę z dzikim zwierzęciem. Powoduje to,
że stan podwyższonej aktywności utrzymuje się w organizmie znacznie dłużej,
wywierając negatywny wpływ na cały układ krążenia. Należy jednak pamiętać, że
stresu nie da się całkowicie wyeliminować. Całkowity jego brak obniża
motywację, chęć działania, a wręcz wprowadza nas w stan ?uśpienia?. Odpowiednio
dawkowany stres jest zatem niezbędny do funkcjonowania człowieka. Niestety zbyt
duże jego natężenie, kumulujące się przez dłuższy czas, może prowadzić nie
tylko do ciężkich stanów depresyjnych, ale również może znacznie zwiększyć
ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego.

5 skutecznych technik reagowania na
stres

Faktem jest,
że to nie sam stres jest powodem występowania negatywnych konsekwencji dla
zdrowia. To dopiero brak właściwych czynności uzupełniających zapotrzebowanie
naszego organizmu, wynikające z nadmiernego stresu powoduje największe szkody.
W związku z tym program ?Cała Polska leczy nadciśnienie? radzi, jak te braki
skutecznie uzupełnić.

1.    Relaks

Warto pamiętać, aby w
natłoku codziennych obowiązków znaleźć choć trochę czasu na odpoczynek. Każdy z
nas powinien poświęcić go na coś, co tak naprawdę sprawia mu przyjemność.

2.    Sen

Sen jest niezbędny do
życia i prawidłowego przebiegu wielu procesów zachodzących
w naszym organizmie. Brak odpowiedniej ilości snu może wiązać się z obniżeniem
koncentracji, zwiększając dodatkowo występowanie stresu.

3.    Aktywność
fizyczna

Stres powoduje
zwiększenie wydajności naszego organizmu. W momencie kiedy uprawiamy sport,
uwalniamy nagromadzone napięcie, dzięki czemu nie kumuluje się ono w
organizmie.

4.    Jedzenie

Odpowiednio
zbilansowane, regularne posiłki są podstawą do uzupełnienia zapotrzebowania na
substancje odżywcze, które w sytuacjach stresowych spalane są szybciej.

5.    Kontakty
międzyludzkie

Nic tak nie pomaga nam
rozładować emocji, jak rozmowa z bliską osobą, która nie tylko wysłucha, ale
może pomoże znaleźć rozwiązanie.

Czy zawsze warto się stresować?

Faktem jest,
że w dzisiejszych czasach stresujemy się za dużo. Każdy powód jest ?dobry?,
żeby wyprowadzić nas z równowagi. Stresują nas korki uliczne, kolejki w
sklepach, wymagający szef, czy brak zrozumienia ze strony współmałżonka. Oprócz
technik odreagowania stresu warto przemyśleć sobie to, czy rzeczywiście
wszystkie powody naszych zmartwień mają dla nas tak ogromne znaczenie. Może
czasami warto nie przejmować się drobiazgami, a skupić się na tym, co naprawdę
ma sens.



Na ten temat:


Wiedza użytkowników:

badania (64)
choroby (416)
ćwiczenia (13)
diety (50)
intymnie (61)
leczenie (117)
lekarze (9)
leki (64)
operacje (10)
placówki (10)
porady (409)
prośby (1)
przepisy (58)
urazy (18)
wypadki (32)
zabiegi (36)




Realizacja stronki: openBIT