Problemy ze snem. Zaburzenia snu. Jak spać spokojnie - porady. | Ochoroba.pl
06.12.2019 Dziś imieniny Dionizji, Leontyny, Mikołaja

Wiedza użytkowników: porady

Problemy ze snem. Zaburzenia snu. Jak spać spokojnie - porady.

avatar
Autor:
Wiek:
35 lat
Miasto:
Warszawa
Płeć:
kobieta
Jestem:
nie związana/y ze służbą zdrowia
image

Niemal każdego dnia przed zaśnięciem życzymy sobie nawzajem "dobrej nocy". Dla niektórych jest to szczególnie ważne życzenie. Coraz więcej osób cierpi na problemy ze spaniem i zaśnięciem. Oto kilka sposobów na spokojny sen.


Co jest przyczyną tych zaburzeń?

Na zaburzenia snu cierpią dwa razy częściej kobiety niż mężczyźni, a także częściej osoby starsze niż młodsze. Przyczyną problemów ze spaniem są najczęściej:
-zaburzenia psychiczne jak depresja, stany lekowe, nerwice
-stres, obciążenia psychiczne np. problemy małżeńskie, problemy z pracą
-choroby organiczne jak astma czy reumatyzm
-niektóre leki np. na astmę, nadciśnienie, przeciwdepresyjne
-alkohol i narkotyki

Zaburzenia snu powodują złe samopoczucie i dyskomfort psychiczny. Zmniejsza się koncentracja, wydajność pracy spada do około 40 procent, człowiek jest zmęczony i ma kiepski nastrój. Zmęczenie jest jedna z najczęstszych przyczyn wypadków drogowych.

Jak zadbać o zdrowy sen?
Przede wszystkim należy sobie uzmysłowić, przyczynę zakłóceń snu. Czasami banalne rzeczy, jak telewizor, zbytnie zaciemnienie lub hałas z ulicy mogą zakłócać sen.   

Sprawdź ile potrzebujesz snu. Każdy organizm potrzebuje innego czasu by czuć się wypoczętym. Średnio dorosły człowiek potrzebuje 6-8 godzin snu, osoby starsze mniej. Często drzemki w ciągu dnia przyczyniają się do zaburzeń snu, a także spanie dłużej niż potrzebujemy.  

Warto prowadzić dzienniczek snu, w którym zapisywane będą informacje na temat długości snu, czasu nieprzespanego w ciągu nocy, a także najważniejszych wydarzeń w ciągu dnia. Dzięki temu często można wyznaczyć przyczynę zaburzeń snu.

Należy zrezygnować z napojów pobudzających i alkoholu.
Alkohol pomimo że początkowo działa usypiająco, może zaburzyć sen. Po czasie upojenia alkoholowego człowiek może miewać problemy z zaśnięciem. Kawa i palenie tytoni spożywane zwłaszcza w godzinach popołudniowych pobudzają i przyczyniają się do wystąpienia zaburzeń. Należy również unikać przejadania się i spożywania ciężkich potraw np. tłustych i smażonych.

Stwórz rytuał przygotowywania się do snu.
Zawsze przed snem poczytaj książek, pooglądaj odprężającą komedie bądź idź na dłuższy spacer. Chodź spać o stałych porach, by wykształcić stałą porę snu.

Zadbaj o swoją aktywność
Trochę wysiłku i świeżego powietrza powinno pomóc w zasypianiu. Dlatego mimo zmęczenia pracą zawodowa poleca się wieczorne spacery, a także wywietrzenie pokoju sypialnego.

 

Więcej o temacie bezsenność:

http://www.ochoroba.pl/artykuly/3319-zaburzenia-snu-przyczyny-i-skutki-b...



Na ten temat:


Wiedza użytkowników:

badania (64)
choroby (416)
ćwiczenia (13)
diety (50)
intymnie (61)
leczenie (117)
lekarze (9)
leki (64)
operacje (10)
placówki (10)
porady (409)
prośby (1)
przepisy (58)
urazy (18)
wypadki (32)
zabiegi (36)




Realizacja stronki: openBIT