Najcenniejszym zasobem każdej firmy
jest wykwalifikowana
kadra. To od niej w dużej mierze zależy sukces biznesowy przedsiębiorstwa. Ważna
jest zatem dbałość o wizerunek organizacji jako dobrego pracodawcy. Niezwykle
istotne jest stworzenie odpowiedniego środowiska pracy w myśl zasady work-life
balance, gdyż obecnie warto dbać nie tylko o rozwój kompetencji podwładnych, lecz
także myśleć szeroko o ich zdrowiu i dobrym samopoczuciu. Na znaczeniu zyskuje
zatem strategia Corporate Wellness ? harmonia między ciałem, duszą i umysłem
zapewnia bowiem maksymalną efektywność człowieka w życiu prywatnym i zawodowym.
Zadowolenie
pracowników z wykonywanego zajęcia przekłada się na realne korzyści biznesowe
dla firmy. Ukontentowana kadra pracuje efektywniej, jest bardziej kreatywna,
gotowa na nowe wyzwania oraz bardziej odporna na stres. Badania amerykańskie wskazują
jednoznacznie ? z powodu niedyspozycji tracimy w pracy aż 60% cennego czasu.
Zdrowie zatrudnionych ludzi jest zatem cennym kapitałem dla pracodawców. Ogromny
potencjał Corporate Wellness ? strategii prozdrowotnej, zaczęli powoli
dostrzegać także polscy przedsiębiorcy.
Wellness ? zdrowie duszy i
ciała
Termin
?wellness? powstał w latach 50. XX wieku. Stworzył go Halbert Dunn, dyrektor
Narodowego Biura Statystyk Zdrowia w USA. Sama zaś idea zdrowego stylu życia w
kontekście organizacyjnym wyklarowała się dopiero ok. 20 lat później. A to
wszystko za sprawą rosnących kosztów opieki medycznej w amerykańskich firmach.
Od tego momentu można mówić o stopniowej implementacji ideologii Corporate
Wellness, która początkowo zagościła w dużych korporacjach, takich jak: Johnson
and Johnson, Pepsico czy Chase Manhattan Bank, Dzisiaj wdrożyło ją ponad 80%
tamtejszych przedsiębiorstw. W Polsce ideologia dopiero kiełkuje ? z badań[1] wynika,
że tylko 3% polskich firm posiada kompleksową strategię promocji zdrowia. Widać
jednak wyraźny trend rozwojowy.
Corporate
Wellness to nowy trend w zarządzaniu organizacją, który zakłada holistyczne
podejście do wszystkich aspektów funkcjonowania pracownika, aby mógł zachować
możliwie najlepszą kondycję psychofizyczną. To ona ma niewątpliwie wpływ na
jego efektywność i zaangażowanie w pracę. W programach uwzględnia się zatem
5 aspektów egzystencji człowieka: fizyczny, emocjonalny, umysłowy, duchowy
oraz środowiskowy. Podstawowym celem jest tu nauka zdrowego stylu życia, w
którym zachowany jest balans między sferą prywatną a zawodową. Strategia polega
na promowaniu zachowań prozdrowotnych w kwestii odżywiania, aktywności
fizycznej, zarządzania energią oraz stresem, regeneracji sił czy dotyczących
ergonomii przestrzeni pracy.
Kultura zdrowej firmy
Dlaczego
tak ważna jest polityka prozdrowotna w firmie? Otóż ciało człowieka to
wysokozaawansowany system, zbudowany z wielu podzespołów, z których każdy musi
ściśle ze sobą współpracować. Tylko stan naturalnej równowagi pomiędzy poszczególnymi
elementami składowymi tej skomplikowanej maszynerii prowadzi do zachowania
pełni zdrowia, a co za tym idzie sprawności fizycznej i intelektualnej
oraz stabilności emocjonalnej. Gdy zawodzi choćby jeden trybik pojawia się
osłabienie i choroba. Z tego właśnie powodu trzeba patrzeć na organizm ludzki
całościowo. Warto podkreślić, że skutki braku dbania o zdrowie dobitnie odczują
nie tylko pracownicy, których bezpośrednio ta kwestia dotyczy, lecz także pośrednio
może odbić się to na kondycji organizacji. ? Bez tego nie jest możliwy ani długofalowy sukces jednostkowy ? ze
względu na znaczne zmniejszenie wydajności, obniżenie motywacji, którym
towarzyszy częsta irytacja oraz uczucie notorycznego zmęczenia, ani realizacja całościowej
strategii przedsiębiorstwa ? jego siłą są zdrowi i zaangażowani pracownicy ?
mówi Oskar Ciałowicz, dyrektor Agencji CiałowiczPR, specjalizującej się w kształtowaniu
pozytywnego wizerunku marek z branży medycznej i healthcare. Corporate Wellness
stał się zatem przyszłością dla biznesu ? lepiej bowiem zapobiegać niż leczyć.
Jakie
są benefity? Otóż, wdrożenie odpowiedniej strategii prozdrowotnej pozwala w
pełni wykorzystać potencjał kadry. Aby móc korzystać z jej dobrodziejstw trzeba
jednak najpierw przygotować plan działania, uwzględniający konkretne potrzeby organizacji,
w tym niezwykle istotne jest indywidualne podejście do pracownika. Pierwszym
krokiem niech będzie zbudowanie zdrowego otoczenia miejsca pracy dla każdego z
podwładnych, dostosowanego do charakteru wykonywanych czynności zawodowych. Inwestycja
w ergonomię biura to bardzo ważna kwestia ? pozwala uniknąć wielu tzw. chorób
zawodowych. Do zadań pracodawcy powinna również należeć profilaktyczna edukacja
prozdrowotna, co w sposób kompleksowy czyni chociażby przedsiębiorstwo Mars
Polska w programie ?7 Kroków do Zdrowia?, wyróżnionym przez
Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy czy firma Sante, realizując
misję zdrowotną zgodnie z hasłem ?Sante to zdrowie?, w której elementy edukacji
żywieniowej, ruchowej i rozwojowej połączono z terapiami oraz głębokim
relaksem w komfortowych warunkach. Ponadto ciekawym i coraz częściej
praktykowanym rozwiązaniem są świadczenia w postaci dopłat do zdrowych
posiłków czy warsztaty dietetyczne. Tworzenie sal do ćwiczeń i relaksacji lub
nawiązanie współpracy z placówkami opieki zdrowotnej i centrami odnowy
biologicznej to również pożyteczne praktyki.
Kształtowanie wizerunku
pracodawcy
Warto
podkreślić, że satysfakcja z pracy wiążę się z życiem prywatnym ludzi.
Niezadowolenie w sferze osobistej może w bardzo łatwy sposób przenieść się
na zawodową, w której w pierwszej kolejności doszukuje się zarzewia aktualnych problemów,
co z kolei przekłada się na spadek zaangażowania, a w dalszej kolejności chęć
zmiany miejsca zatrudnienia. W obecnych czasach, aby zatrzymać wartościowych specjalistów,
czasem nie wystarczy dobra pensja, służbowy laptop czy samochód, coraz częściej
potrzeba jeszcze innej, niematerialnej wartości dodanej do firmy, dzięki której
każdy z nich będzie mógł poczuć się kimś więcej niż tylko trybikiem w korporacyjnej
maszynie. Ludzie powinni bowiem spełniać się nie tylko zawodowo, lecz także
rodzinnie czy towarzysko, a dodatkowo mieć czas na czynności związane z
zachowaniem pełni zdrowia, w tym regenerację czynną i bierną oraz wypoczynek.
Praca powinna pozostawiać zatem przestrzeń na marzeń i pozwalać na ich
realizację. ? Dlatego odpowiednio
zaprojektowana strategia Corporate Wellenss to dobra metoda na zabieganie
o lojalność i stabilność załogi oraz dbanie o dobry wizerunek firmy jako
pracodawcy. Wieloletnie doświadczenie naszej agencji w opracowywaniu tego
typu działań dla przedsiębiorstw wskazuje na to jednoznacznie, potwierdzając tę
tezę ? podsumowuje Oskar Ciałowicz.
Work-life
balance to przyszłość dla przedsiębiorstw. Współcześni ludzie, rzucając się w
wir pracy, zatracają bowiem niejednokrotnie zdrowe proporcje między życiem
prywatnym a zawodowym. Kult wydajności prowadzi często do frustracji. Odpowiednia
polityka firmy, maksymalizująca ludzki potencjał, może ten balans przywrócić,
a będzie to korzystne nie tylko dla kadry, lecz także biznesowo i wizerunkowo
opłacalne dla całej organizacji.
[1] Na
podstawie badań Buck Consultants za: http://www.polskieradio.pl/42/273/Artykul/1532948,Pracownik-sie-starzeje-wiec-trzeba-o-niego-dbac
Normal
0
21
false
false
false
PL
X-NONE
X-NONE
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standardowy;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:EN-US;}