Nordic Walking zawojował świat! | Ochoroba.pl
21.10.2019 Dziś imieniny Celiny, Hilarego, Janusza

Wiedza użytkowników: ćwiczenia

Nordic Walking zawojował świat!

avatar
Autor:
Wiek:
29 lat
Miasto:
Warszawa
Płeć:
mężczyzna
Jestem:
nie związana/y ze służbą zdrowia
image

Nordic Walking to jedna z niewielu form ruchu, która pozwala na
ćwiczenia fizyczne całego ciała, zmniejszając przy tym obciążenia kolan i
kręgosłupa. Maszerowanie z kijkami jest zdecydowanie bardziej efektywne niż
zwykły spacer. Przynosi natychmiastowe korzyści dla zdrowia, zwłaszcza jeśli
jest połączone z właściwą dietą, bogatą w witaminy i sole mineralne. Dzięki temu
nawet starsze osoby mogą prowadzić aktywne życie.

Nordic Walking jest wspaniałym
ćwiczeniem dla całego ciała. To doskonała forma rekreacji, polecana wyjątkowo
osobom starszym. Prawidłowy marsz z kijkami poprawia kondycję, koordynację,
sprawność układu krążenia, wzmacnia kości  i mięśnie kręgosłupa, zmniejszając w ten
sposób ryzyko osteoporozy. Uprawiając ten sport, ludzie w podeszłym wieku zyskają
pewność ruchu, nawet na śliskim czy nierównym podłożu. Należy pamiętać, że każdy
wysiłek fizyczny przynosi najlepsze efekty, gdy jest połączony z właściwą
dietą, bogatą w witaminy oraz mikro- i makroelementy, zwłaszcza potas. Zapewnia
on bowiem prawidłowe funkcjonowanie organizmu, np. regulując ciśnienie krwi.

Słów kilka o historii

Nordic Walking, to dyscyplina sportu,
która istnieje zaledwie kilkanaście lat. Została wymyślona w  latach
20. XX wieku, a formalnie opisana dopiero w 1997 roku za sprawą publikacji
Marko Kantaneva. Jej kolebką jest Finlandia, malownicza kraina tysiąca jezior,
która zimą tętni życiem. To raj dla wielbicieli nart biegowych. Nic dziwnego,
że właśnie tutaj narodziła się ta fascynacja, która dzisiaj ma szerokie grono
wielbicieli. Zaczęło się dość prozaicznie. Zawodowi narciarze, aby wypracować
kondycję na śnieżny sezon, podczas ciepłych miesięcy zdecydowali się trenować w
kraju bez nart, używając natomiast kijków.

Fińscy zawodnicy wymyślili nowoczesny
rodzaj wysiłku, który angażował aż 90% mięśni ciała. Pod koniec lat 80. zaczęto
promować Nordic Walking w szkołach, ale bez większych efektów. Dopiero w latach
90. dyscyplina wzbudziła entuzjazm. Wówczas bowiem, po licznych testach i próbach,
zostały zaprojektowane specjalne ergonomiczne kijki, które znacząco różniły się
od tych typowo narciarskich. Dziś popularność tej formy ruchu stale wzrasta, co
jest widoczne również w Polsce, szczególnie wśród osób starszych. Sport
ten jest bowiem nie tylko doskonałą formą rekreacji ruchowej, lecz także zyskał
uznanie w rehabilitacji.

Marsz dla zdrowia

Prawidłowa technika Nordic Walking,
która swe źródło ma w finlandzkiej posezonowej metodzie treningowej, znacząco
poprawia kondycję. Wpływa również pozytywnie na samopoczucie i zdrowie. Jego
podstawą jest biomechaniczny chód, połączony z charakterystycznymi ruchami tułowia,
rąk i nóg. Intensywność może być dostosowana do różnych grup wiekowych.
Dzięki Nordic Walking zyskujemy większą świadomość i kontrolę własnego
ciała. Modeluje on także właściwą postawę, wzmacnia oddech, poprawiając w ten
sposób wydolność organizmu oraz wytrzymałość sercowo-naczyniową. Z Nordic
Walking mogą korzystać również osoby ze słabszymi stawami. Ta innowacyjna
technika chodu redukuje nacisk na piszczele, kolana, biodra i plecy. Dlatego
może ją uprawiać każdy, bez względu na wiek, kondycję czy tuszę. Szczególnie polecana
jest osobom starszym. To wymarzony sport dla seniora, gdyż nie wymaga dużego
obciążenia organizmu, zwiększając znacząco jego mobilność i łagodząc napięcia
mięśniowe.

Zdrowa dieta dla miłośników Nordic Walking

Właściwa dieta powinna towarzyszyć
każdemu wysiłkowi fizycznemu. Nie inaczej jest również z techniką Nordic
Walking. Przede wszystkim należy przygotowywać dania z wykorzystaniem świeżych
owoców i warzyw, które są cennym źródłem witamin i soli mineralnych. Dzięki nim
wzmocnimy ciało, a w szczególności układ odpornościowy, efektywnie
przygotowując się do treningu. Warto wybierać produkty bogate w potas: bakalie,
orzechy, groch, ziemniaki, awokado, brukselkę, pomidory. Potas jest niezbędny
do prawidłowego funkcjonowania organizmu. ? Przy
wzmożonej aktywności należy systematycznie uzupełniać jego niedobory. Dzięki temu
unikniemy, np. uciążliwych skurczów mięśni. Bardzo łatwo tracimy ten makroelement
w trakcie ćwiczeń, połączonych z  nadmiernym poceniem się, ponieważ
potas ?ucieka? z organizmu wraz z wodą ? tłumaczy lek. med. Arkadiusz Zieliński. Ten pierwiastek ma również ogromne znaczenie dla serca ponieważ aktywuje
enzym, zwany atepeazą, który ogranicza tworzenie się skrzepów w naczyniach
krwionośnych. Potas reguluje ponadto ciśnienie tętnicze. Jeśli nasza dieta jest
uboga w ten pierwiastek, warto rozważyć uzupełnianie jego braku poprzez
suplementację. Popularny np. Katelin+SR ? dostępny w aptekach bez
recepty ? zawiera potas w postaci mikropeletek, które uwalniają substancję
w jelicie cienkim, czyli tam, gdzie jest najlepiej wchłaniana. Ze względu na
unikatową budowę ? mikropeletki, stosowanie suplementu zgodnie z zaleceniami
producenta jest dobrze tolerowane oraz całkowicie bezpieczne.

Zdrowie jest najcenniejszym darem życia. Warto o nie dbać niezależnie
od wieku. Nordic Walking wraz z zrównoważoną dietą, obfitującą w witaminy i
sole mineralne, pozwoli każdemu ? młodszemu i starszemu, zachować optymalną
kondycję ciała oraz dobre samopoczucie na długo. Czas ruszyć w świat z
kijkami w ręku!

Normal
0

21

false
false
false

PL
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standardowy;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:EN-US;}



Na ten temat:


Wiedza użytkowników:

badania (64)
choroby (416)
ćwiczenia (13)
diety (50)
intymnie (61)
leczenie (117)
lekarze (9)
leki (64)
operacje (10)
placówki (10)
porady (409)
prośby (1)
przepisy (58)
urazy (18)
wypadki (32)
zabiegi (36)




Realizacja stronki: openBIT