Postrzał - lumbago. Nagły ból krzyża, ból kręgosłupa. Jak zapobiegać bólom pleców? | Ochoroba.pl
25.08.2019 Dziś imieniny Belii, Ludwika, Luizy

Wiedza użytkowników: porady

Postrzał - lumbago. Nagły ból krzyża, ból kręgosłupa. Jak zapobiegać bólom pleców?

avatar
Autor:
Wiek:
42 lat
Miasto:
Radom
Płeć:
kobieta
Jestem:
nie związana/y ze służbą zdrowia
image

 

Przyczyny
 
 
 
 
 
 
Zasadniczo prawie wszystkie uszkodzenia kręgosłupa i jego więzadeł  mogą być przyczyną postrzału (ostrego lumbago). Przeważnie zablokowane są stawy kręgowe np. poprzez nieprawidłowe ruchy. Także problemy z krążkami międzykręgowymi mogą być jedną z przyczyn postrzału. Typowym objawem postrzału jest nagłe napięcie głębokich mięśni grzbietu - odruch organizmu., który z jednej strony ma uchronić kręgosłup przed dalszymi uszkodzeniami, a drugiej strony zmniejsza ukrwienie i powoduje bóle. 

Podłoże organiczne

Istnieją przede wszystkim trzy czynniki zwiększające ryzyko postrzału:
- oziębienie okolicy grzbietu, na przykład wskutek otwartych okien lub drzwi albo przepocenie ubrania. Pogarsza to ukrwienie mięśni i stawów, a to są idealne warunki dla urazów. 
- długie siedzenie, gdyż pogarsza ukrwienie
- podnoszenie ciężarów w pozycji pochylonej do przodu, z okrągłymi plecami, albo wykonywanie nieoczekiwanych skrętów kręgosłupa.
 
Jakie są objawy lumbago?
- ostry ból pojawiający się w krzyżu naglę jak postrzał, blokujący lędźwiowy odcinek kręgosłupa 
- zimna skóra dolnej części pleców
- chory nie jest w stanie podnieść się z krzesła albo wyprostować ze zgiętej pozycji, jego ciało przyjmuje postawę przechyloną do przodu
 
Domowe sposoby
Termofor babci
Przyłożenie do pleców dobrego termoforu pomaga wrócić do normy zwężonym naczyniom krwionośnym w mięśniach. Jeżeli stan chorego po kilku dniach nie ulegnie poprawie, należy udać się do lekarza.   
 
Jak zapobiegać?
 
Regularny sport: gimnastyka, trening siłowy, wodny jogging. 

Nie należy dźwigać ciężarów przy wyprostowanych nogach, tylko w przysiadzie z wyprostowanym kręgosłupem.

Gdyby nie udało się uniknąć pochylonej pozycji, to należy strać się ugiąć nieco kolana - mięśnie grzbietu powinny być w pełni napięte. 

 



Na ten temat:


Wiedza użytkowników:

badania (64)
choroby (416)
ćwiczenia (13)
diety (50)
intymnie (61)
leczenie (117)
lekarze (9)
leki (64)
operacje (10)
placówki (10)
porady (409)
prośby (1)
przepisy (58)
urazy (18)
wypadki (32)
zabiegi (36)




Realizacja stronki: openBIT