Planowanie dziecka. Jak przygotować się do ciąży? | Ochoroba.pl
23.10.2019 Dziś imieniny Edwarda, Marleny, Seweryna


Artykuły

Planowanie dziecka. Jak przygotować się do ciąży?

ciąża.jpg

Prawidłowo przebiegająca ciąża jest jednym z najistotniejszych warunków decydujących o zdrowiu dziecka. Z tego też powodu matka , powinna przed poczęciem przygotować swój organizm, do nowych wyzwań związanych z ciążą. Jak przygotować do zmian związanych z rozwojem dziecka?

W okresie planowania potomstwa powinno położyć się szczególny nacisk na ograniczenie czynników ryzyka powstania wad i powikłań ciąży. W tym celu propaguje się zdrowe żywienie, suplementację witaminowo-mineralną oraz systematyczna opiekę medyczną. Osiągnięcie powyższych celów jest możliwe jedynie przy współpracy przyszłej matki i lekarza oraz dietetyka.


Jak powinna wyglądać opieka medyczna w okresie planowania ciąży?

Według zaleceń Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego każda ciąża powinna być planowana, gdyż niezbędne jest przygotowanie organizmu matki do potrzeb związanych z rozwijającym się płodem, a także do intensywnych zmian zachodzących w ustroju.

Przygotowania do zostania matką należy rozpocząć od wizyty u ginekologa. W czasie porady lekarz powinien zebrać dokładny wywiad odnośnie przebytych lub istniejących chorób, występowania określonych schorzeń w rodzinie, m.in. cukrzycy, nadciśnienia, chorób układu sercowo-naczyniowego i innych. Istotne są także informacje z zakresu ginekologii: stosowanie antykoncepcji, choroby ginekologiczne, wady rozwojowe występujące w rodzinie.

Podczas konsultacji lekarz powinien wykonać badanie cytologiczne (jeśli nie było wykonywane w okresie ostatnich 6 miesięcy) oraz podjąć odpowiednie leczenie w przypadku stanów zapalnych lub zmian na szyjce macicy.

W czasie pierwszej wizyty zaleca się:

-suplementację kwasem foliowym w ilości 0,4 mg/ dobę,  przynajmniej na 2 miesiące przed planowanym poczęciem
-wykonanie podstawowych badań, m.in. morfologii oraz badanie ogólne moczu
-zastosowanie ewentualnych szczepień ochronnych na różyczkę i WZW (jeśli wcześniej pacjentka nie miała ich wykonanych wcześniej)
-zmianę nieprawidłowych nawyków żywieniowych oraz unikanie używek, m.in. papierosów, alkoholu i narkotyków.


Jak powinna wyglądać dieta kobiety planującej potomstwo?

Dieta w tym okresie powinna być odpowiednio zbilansowana pod względem zawartości składników odżywczych i mineralnych, by organizm mógł zostać wysycony odpowiednia ilością tych składników niezbędnych w rozwoju płodu. Szczególnie istotne są w rozwoju płodu w początkowym okresie żelazo, jod, cynk oraz kwas foliowy. Zatem uzupełnianie niedoborów w zakresie
żywienia powinno się znaleźć w programach opieki perinatalnej.

W tym celu zaleca się:
-regularne spożywanie posiłków, tzn. 4-5 posiłków dziennie. Powinny być one spożywane nie rzadziej niż co 3-4 godziny. Istotne jest by największymi posiłkami w ciągu dnia było śniadanie, obiad i kolacja, nieco mniejszymi II śniadanie oraz podwieczorek.

-zachowanie umiarkowania w jedzenie tzn. porcje nie powinny być zbyt duże objętościowo. Wskazane jest jadanie częściej, ale w mniejszych ilościach.

-dietę obfitującą w warzywa i owoce, które są głównym źródłem witamin i składników mineralnych dla naszego organizmu. Dobrym źródłem kwasu foliowego, szczególnie istotnego dla płodu w pierwszym trymestrze życia, są zielone warzywa liściaste (sałata, brokuły, brukselka, kapusta, natka pietruszki), rośliny strączkowe oraz pomarańcze, kiwi i awokado.   

-spożywanie produktów, które są źródłem węglowodanów złożonych (kasze, pieczywo
razowe, makarony, ryż),

-odpowiednią podaż wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Źródłem kwasów omega 3 są olej lniany, rzepakowy i sojowy, w tym kwasy DHA/EPA występują tylko w rybach morskich (makrela, łosoś, tuńczyk) oraz w śledziu i pstrągu. W tym celu zaleca się spożywanie 2-3 razy w tygodniu ryb.

-spożywanie odpowiedniej ilości białka. Źródłem tego skąłdnika w diecie powinno być mięso, mleko i jego przetwory, ryby, jaja oraz rośliny strączkowe. Wybierając mięsa należy kierować się zawartością tłuszczu w nich. Z tego względu zaleca się chude gatunki mięs jak drób, indyk, wołowina. A także zastępowanie mięsa potrawami z roślin strączkowych, min, soją, soczewicą czy cieciorką.  

-konsumpcję mleka i produktów mlecznych w ilości 3-4 porcje dziennie. Produkty te są niezmiernie ważne ze względu na dużą zawartość wapnia, który jest niezbędny w budowie układu szkieletowego rozwijającego się płodu.

-spożywanie w umiarkowanej ilości słodyczy. Eliminację żywności typu fast-food, kolorowych napojów gazowanych oraz alkoholu.

-przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów, tj. 1,5-2 litrów dziennie

Sposób żywienia kobiety w okresie planowania ciąży powinien spełniać zasady zdrowej diety. Nie należy również zapominać o codziennej aktywności fizycznej. Dla osób, które nie podejmuj codziennych dodatkowych czynności wysiłkowych zaleca się przynajmniej spacery 30-40 minut dziennie.

Diana Wolańska, dietetyk medyczny.



Na ten temat:


Wiedza użytkowników:

badania (64)
choroby (416)
ćwiczenia (13)
diety (50)
intymnie (61)
leczenie (117)
lekarze (9)
leki (64)
operacje (10)
placówki (10)
porady (409)
prośby (1)
przepisy (58)
urazy (18)
wypadki (32)
zabiegi (36)




Realizacja stronki: openBIT