Smażenie i grillowanie - niebezpieczne dla zdrowia | Ochoroba.pl
21.05.2018 Dziś imieniny Jana, Moniki, Wiktora


Zdrowe żywienie

Smażenie i grillowanie - niebezpieczne dla zdrowia

smażenie na głębiokim tłusczu

Zdrowe odżywianie zależy nie tylko od właściwego jadłospisu. Ważne są również sposoby przygotowania żywności, a szczególnie obróbka termiczna, której żywność jest poddawana.

 

Odradzane metody kulinarne

Smażenie jest najczęściej praktykowanym sposobem na przygotowywanie potraw, szczególnie z mięsa i ryb, należy jednak przyznać, że nie zawsze z korzyścią dla zdrowia. Proces ten odbywa się w temperaturach +300 do +350°C, co już źle wpływa na wartość odżywczą pokarmów. Pod wpływem wysokiej temperatury związki zawarte w pożywieniu przekształcają się w formy szkodliwe dla zdrowia przyspieszając wiele procesów chorobowych (m.in. miażdżyca, nowotwory).

Jeśli tłuszcz do smażenia wykorzystuje się wielokrotnie, to wzrasta w nim stężenie substancji rakotwórczych, a zwłaszcza benzopirenu. Smażąc na oleju, smalcu, margarynie czy też maśle, we wszystkich tych tłuszczach przy wysokiej temperaturze zachodzą procesy chemiczne niekorzystne dla zdrowego żywienia.

Zdrowsze od smażenia jest pieczenie, które przebiega zwykle w temperaturze +180°C i nie wymaga też takich ilości tłuszczu jak smażenie. Ponieważ proces ten zachodzi w niższych temperaturach, również utrata właściwości białek w potrawach i niszczenie witamin jest bardziej ograniczona niż w procesie smażenia.

Osoby żywiące się w barach szybkiej obsługi, gdzie zwykłe smaży się potrawy. Często skarżą się one na różne dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego uczucie ciężkości w żołądku, odbijanie i zgagę. Aby się ich pozbyć, trzeba zmienić miejsce stołowania.

Popularne weekendowe grillowanie, gdzie zwykle nie używamy takiej ilości oleju i innych tłuszczy jak przy smażeniu jest równie szkodliwe. Dzieje się tak gdyż tłuszcz naturalnie występujący w produktach pochodzenia zwierzęcego (mięso i ryby) przekształca się w formy szkodliwe po poddaniu go działaniu ognia i wysokiej temperatury.

 

Dobrze o tłuszczach

Szkodliwość tłuszczów używanych do smażenia nie powinna oznaczać jednak całkowitego usunięcia ich z naszego jadłospisu. Niewielka ilość tłuszczów roślinnych zawierających wielonienasycone kwasy tłuszczowe korzystnie wpływa na zdrowie, ponieważ działa ochronnie na serce przez zmniejszanie poziomu cholesterolu i trójglicerydów we krwi.

Takim niezbędnym dla zdrowia kwasem tłuszczowym jest m.in. kwas alfa-linolenowy znajdujący się w olejach roślinnych. Jego zawartość w oleju lnianym może sięgać nawet powyżej 50 proc. Można więc uzupełniać zapotrzebowanie organizmu na nienasycone kwasy tłuszczowe porcją 1-2 łyżek tego oleju. Dlatego poleca się tłuszcze jako surowy dodatek do potraw. Znakomitym sposobem jest dodawanie oleju, oliwy do sałatek i gotowanych potraw. Nieprzetworzony olej nie będzie dla naszych naczyń krwionośnych zagrożeniem. Dodatkowo jest on niezbędny do wchłaniania się witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K).

- Zamiast smażyć czy grillować powinniśmy raczej stosować przy codziennym przygotowywaniu potraw duszenie (bez wstępnego obsmażania), gotowanie w wodzie, gotowanie na parze, pieczenie bez tłuszczu w naczyniach żaroodpornych lub w folii - zaleca dietetyk Marta Kielak.

 



Na ten temat:


Wiedza użytkowników:

badania (64)
choroby (416)
ćwiczenia (13)
diety (50)
intymnie (61)
leczenie (117)
lekarze (9)
leki (64)
operacje (10)
placówki (10)
porady (409)
prośby (1)
przepisy (58)
urazy (18)
wypadki (32)
zabiegi (36)




Realizacja stronki: openBIT