Poranne nudności ciężarnych - domowe sposoby na ich złagodzenie | Ochoroba.pl
15.07.2020 Dziś imieniny Henryka, Igi, Włodzimierza


Ciąża

Poranne nudności ciężarnych - domowe sposoby na ich złagodzenie

mdłości ciążą
Na wieść o ciąży, cieszymy się myślą, że kiełkuje w nas życie, jednak organizm początkowo zachowuje się tak, jakby było wręcz przeciwnie. Kiedy nasz żołądek czuje się tak, jakby jeździł kolejką górską, trzeba wypróbować sposoby naszych babć, aby go wyciszyć i uspokoić.

Kobieta, zwłaszcza w pierwszym trymestrze ciąży, przeżywa codziennie nudności i wymioty, które niekoniecznie występują tylko rano. Z medycznego punktu widzenia, tego typu dolegliwości w początkowym etapie ciąży, są efektem podwyższania się stężenia estrogenu lub niskiego stężenia glukozy we krwi ? charakterystycznego dla wczesnej ciąży. Stres, podróże, niektóre pokarmy czy zapachy mogą nasilać te objawy.

Stare, ale skuteczne sposoby

Herbatka

Nic tak nie pomaga na poranne nudności, jak herbatka z imbiru lekarskiego. Skuteczne działanie wykazuje również w chorobie lokomocyjnej. Innymi znanymi ziołowymi herbatkami są: napar z rumianku pospolitego, melisy lekarskiej i mięty pieprzowej. Jednak w przypadku zgagi, równie częstej dolegliwości ciężarnych, należy unikać naparu z mięty. Kojące właściwości ma herbatka z liści maliny pospolitej, filiżanka dziennie doskonale złagodzi poranne mdłości w pierwszych miesiącach ciąży, natomiast w ostatnim trymestrze działa tonizująco na macicę, ułatwiając w ten sposób poród. Żucie biedrzeńca anyżu (anyżku) lub kopru włoskiego działa łagodząco na podrażniony żołądek.
 
Witamina B6
Wiele naukowych badań dowiodło skuteczność pirydoksyny w łagodzeniu nudności i wymiotów ciężarnych. Górną bezpieczną granica jest 10 miligramów dziennie, dlatego przed podjęciem tego typu zwalczania porannych dolegliwości powinniśmy się skontaktować z lekarzem lub położną.

Zatopić nudności
Kobiety, które piją szklankę wody co godzinę, mają znacznie mniej nasilone mdłości. Jedną z przyczyn porannych nudności jest lekkie odwodnienie, występujące w pierwszym okresie ciązy u kobiet. Z tego też względu, warto zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu, zwłaszcza latem. Jeśli występują uporczywe wymioty, pomocny może okazać się sorbet. Zawiera cukry (podniosą one poziom glukozy we krwi), a do tego zamrożona woda pomoże nawodnić organizm.

Terapia cytrusowa

Dla wielu kobiet pomocne jest poranne picie wody z cytryną lub wąchanie plasterka cytryny. Spróbować można również dodać do herbaty skórkę z grejpfruta, pomarańczy lub mandarynki.

Coś lekkiego
 
Przed wstaniem warto coś przekąsić, najlepiej lekkostrawnego. Wypróbowanymi sposobami są krakersy, wafle ryżowe czy sucharki. Należy też zadbać o sposób odżywiania się w ciągu dnia. Posiłki powinny być małe, ale częste. Przerwy między posiłkami powinny być nie dłuższe niż 1-2 godziny, to pozwoli organizmowi lepiej tolerować pokarm. Unikać należy posiłków ciężkostrawnych  ?  pokarmów smażonych, tłustych, a także żywności typu fast ? food. Nie należy zapominać o przyjmowaniu witamin, zwłaszcza kwasie foliowym, a także o urozmaiceniu swojej diety w postaci przekąsek warzywno ? owocowych.

Zapachy
Poranne nudności są wywołane przede wszystkim przez zapach. U kobiet, które cierpią na brak powonienia, nie występują tego typu dolegliwości. Z tego względu warto zadbać o przewietrzenie pomieszczenia sypialnego zarówno wieczorem, jak i dostęp świeżego powietrza po przebudzeniu się rano. Zapach olejku lawendowego może również ograniczyć wystąpienie dolegliwości.

Powodem do niepokoju powinno być nieustępowanie mdłości po 4 miesiącu ciąży, lub zwracanie wszystkich pokarmów i płynów, a co za tym idzie nadmierne chudnięcie. W niektórych przypadkach lekarz decyduje się na zastosowanie tabletek o działaniu przeciwwymiotnym. W lżejszych przypadkach poranne nudności należy przyjąć jako ?nieprzyjemny? urok ciąży. Pocieszającym dla wielu matek powinien być najnowszy donos naukowców z Hospital for Sick Children w Toronto. Według dr Ireny Nulman, kierownika badań, istnieje związek pomiędzy wystepowaniem nudności i wymiotów ciężarnych, a lepszym rozwojem dzieci. Dzieci matek cierpiących na nasilone poranne dolegliwości, miały wyższe IQ, szybciej opanowywały sztukę mówienia i lepiej wypadały w testach pamięciowych.
Diana Wolańska
Dietetyk


Na ten temat:


Wiedza użytkowników:

badania (64)
choroby (416)
ćwiczenia (13)
diety (50)
intymnie (61)
leczenie (117)
lekarze (9)
leki (64)
operacje (10)
placówki (10)
porady (409)
prośby (1)
przepisy (58)
urazy (18)
wypadki (32)
zabiegi (36)




Realizacja stronki: openBIT