Dlaczego jod jest tak ważny? Dieta w niedczynności tarczycy. | Ochoroba.pl
02.08.2021 Dziś imieniny Gustawa, Kariny, Stefana

Wiedza użytkowników: diety

Dlaczego jod jest tak ważny? Dieta w niedczynności tarczycy.

avatar
Autor:
Wiek:
35 lat
Miasto:
Warszawa
Płeć:
kobieta
Jestem:
image

 

Jod jest niezbędnym pierwiastkiem śladowym, składnikiem hormonu gruczołu tarczycowego - tyroksyny.
Podobnie jak w przypadku innych pierwiastków śladowych, bardzo nikła ilość jodu wywiera ogromny wpływ na nasze zdrowie. Ludzki organizm zawiera przeciętnie 25 mg tego pierwiastka.

Wpływ jodu, poprzez tyroksynę, daje o sobie znać w całym organizmie. Poprawia przemianę materii, pomaga w spalaniu nadmiaru tłuszczu, zapobiega gromadzeniu się cholesterolu i stabilizuje wagę ciała. Wpływa też uspokajająco na układ nerwowy, poprawia jakość włosów, skóry, paznokci i zębów. Reguluje także pobieranie tlenu przez komórki i w ten sposób sprzyja produkcji energii i poprawia funkcjonowanie umysłu.

Wszystkie te funkcje jod spełnia przez pobudzanie tarczycy do wytwarzania tyroksyny. Właściwe działanie gruczołu tarczycowegojest niezwykle ważne dla organizmu.

Niedoczynność tarczycy, spowodowana niedoborem jodu, może objawiać się otyłością, przyspieszeniem tętna, rozrostem gruczołu krokowego, obniżeniem ciepłoty ciała, zaparciami, ogólnym osłabieniem, zbyt obfitymi krwawieniami miesiączkowymi, niską odpornością na przeziębienia i infekcje, nerwowością i drażli-wością. Niedobór jodu zwiększa także ryzyko nowotworu sutka i macicy.

Badania japońskich kobiet, które spożywały dużo pokarmów pochodzących z morza, bogatych w jod, wykazały, że ich dieta wpływa na niższy niż przeciętny wskaźnik zachorowań na nowotwór sutka.

W przypadku stwierdzonej niedoczynności tarczycy lub w trakcie przyjmowania preparatów jodu należy powstrzymać się od spożywania surowych warzyw z rodziny kapustnych, a więc:

-brokułów,

-brukselki,

-kapusty,

-jarmużu,

-kalafiora

-rzepy,

warzywa te zawierają czynnik hamujący wchłanianie jodu. Ludzie zamieszkujący obszary, w których gleba zawiera mało jodu i przez to podatni na niedobory tego pierwiastka, powinni przyjmować preparaty jodowe
i stosować dietę bogatą w jod.

Do najbogatszych w jod naturalnych źródeł należą wodorosty, skorupiaki morskie i cebula.
Dostępne dodatki pokarmowe obejmują sól jodowaną, preparaty morszczynu, suszone skorupiaki i tabletki z suszonych gruczołów tarczycowych wołu.

Dzienna dawka jodu dla dorosłych wynosi 150 mcg, a dla dzieci 120 mcg.

Diana Wolańska, dietetyk



Na ten temat:


Wiedza użytkowników:

badania (64)
choroby (416)
ćwiczenia (13)
diety (50)
intymnie (61)
leczenie (117)
lekarze (9)
leki (64)
operacje (10)
placówki (10)
porady (409)
prośby (1)
przepisy (58)
urazy (18)
wypadki (32)
zabiegi (36)




Realizacja stronki: openBIT