Dieta w hipercholesterolemii. Co jeść, gdy ma się wysoki cholesterol? | Ochoroba.pl
02.08.2021 Dziś imieniny Gustawa, Kariny, Stefana

Wiedza użytkowników: porady

Dieta w hipercholesterolemii. Co jeść, gdy ma się wysoki cholesterol?

avatar
Autor:
Wiek:
35 lat
Miasto:
Warszawa
Płeć:
kobieta
Jestem:
image

Wysoki cholesterol? Co jeść, jakie produkty wybrać? Oto wskazówki dietetyczne, jak się ożywiać w zaburzeniach lipidowych.

Produkty szczególnie polecane:
- cebula, czosnek, papryka, chili, estragon, imbir, goździki, gryka, herbata, winogrona z pest-
kami, migdały, orzechy włoskie, oliwa z oliwek (poprawiają krążenie, wzmacniają naczynia
krwionośne, zapobiegają miażdżycy)


- łosoś, makrela, sardynki, tuńczyk, migdały, czosnek, surowa cebula, słodka papryka, brokuły,
szpinak, marchewka, soja, warzywa strączkowe (groch, fasola, soczewica), awokado, porzecz-
ki, pomarańcze, jabłka, śliwki, maliny, borówki, truskawki, ryż, owsianka (obniżają poziom
cholesterolu)

Produkty szczególnie niewskazane:
-    przy niedociśnieniu - czosnek
-    przy nadciśnieniu - winogrona
-    margaryny kostkowe
-    gotowe wyroby cukiernicze - zawierają tzw. izomery trans podwyższające poziom cholesterolu

Inne wskazówki:

-   zwiększ spożycie błonnika obniżającego poziom cholesterolu (ciemne pieczywo, grube    
kasze, surowe warzywa i owoce)
-   ogranicz cukry proste (miód, dżemy, cukier), traktuj je jako przyprawy do polepszania smaku
-    ogranicz do minimum spożycie alkoholu (może podnosić poziom cholesterolu)
-    unikaj kawy po turecku lub gotowanej (może podnieść cholesterol)
-    zwiększ spożycie jogurtów naturalnych
-    jedz ryby 3 razy w tygodniu
-    całe jaja spożywaj nie częściej niż 2 tygodniowo, w tym jaja dodawane do potraw
-    ogranicz wołowine
-    zrezygnuj z żywności typu Fast Food
-    rzuć palenie
-    unikaj stresów
-    bądż aktywny fizycznie
-    kontroluj poziom cukru we krwi i ciśnienie

Przy przygotowaniu posiłków pamiętaj :
-    stusuj: gotowanie w wodzie i na parze, pod ciśnieniem, w naczyniach bez wody, garnkach ceramicznych, naczyniach żaroodpornych, duszenie bez obsmażania (tłuszcz dodaje się do wody), pieczenie w folii lub pergaminie
-    używaj:
-    do smażenia - oleju rzepakowego, oliwy z oliwek
-    do surówek i gotowych potraw - oleju sojowego, słonecznikowego, oliwy z oliwek
-    do gotowania warzyw używaj jak najmniejszej ilości wody, wrzucaj je do gorącej wody, przykrywaj na czas gotowania pokrywą (z wyjątkiem kapustnych - przez kilka pierwszych
minut gotuj je odkryte)
-    nie dodawaj sody oczyszczanej do gotowania suchych nasion roślin strączkowych (soda
niszczy witaminy z grupy B)
-    nie jedz skórek z drobiu (skóra ma dużo cholesterolu)
-    tłuszcz zwierzęcy zamieniaj na roślinny
-    do smarowania pieczywa używaj margaryn kubkowych dobrej jakosci
-    odcinaj i wyrzucaj widoczny tłuszcz z mięsa
-    dozwolony tłuszcz dodawaj do gotowych potraw
-    ogranicz cukier, sól i alkohol

Sposoby przygotowania potraw:
-    zupy podprawiaj mąką i wodą lub mąką z chudym mlekiem lub jogurtem o niskiej zawartości tłuszczu
-    do surówek dodawaj dozwolony olej lub jogurt
-    wyeliminuj sosy na wywarach mięsnych



Na ten temat:


Wiedza użytkowników:

badania (64)
choroby (416)
ćwiczenia (13)
diety (50)
intymnie (61)
leczenie (117)
lekarze (9)
leki (64)
operacje (10)
placówki (10)
porady (409)
prośby (1)
przepisy (58)
urazy (18)
wypadki (32)
zabiegi (36)




Realizacja stronki: openBIT