17.09.2019 Dziś imieniny Franciszka, Lamberty, Narcyza


Dieta w trudne dni



Posty:
120

Problem trochę krępujący, ale co tam, zapytam...Chodzi o to, czy w trakcie trwania miesiączki powinnyśmy zwracać jakąś szczególną uwagę na to co jemy?Ja pochłaniam wtedy ogromne ilości czekolady.Słyszałam, że odpowiednie jedzonko może pomóc przetrwać te ciężkie dni...czy to prawda?pomocy...


---------------------
Reklama - czytaj dalej poniżej



nie związana/y ze służbą zdrowia

Komentarze

Posty:
240
dietetyk

Witaj Madaleine,
żywienie w czasie miesiączki nie odbiega od zaleceń standardowej diety. Jeśli jednak kłopot sprawia Ci zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS), to jest kilka sposobów by zmniejszyć przykre dolegliwości.
W czasie menstruacji organizm zatrzymuje wodę, co objawia się zaokrągleniem m.in. brzucha czy biustu. Jeśli używasz soli, to zrezygnuj z niej na kilka dni przed i w trakcie miesiączki. Poza tym pij wodę mineralną - zapobiegnie to tworzeniu obrzęków i pozwoli uzupełnić składniki mineralne.
Jeśli dokucza Ci rozdrażnienie i zmiany nastroju zadbaj o właściwą ilość wapnia w swojej diecie - ten pierwiastek odpowiada za regulację poziomu kobiecych hormonów płciowych, a one właśnie za zmiany nastroju. Możesz wykorzystać np. niskotłuszczowe przetwory mleczne.
Magnez "na poprawę nastroju" :) znajdziesz w pełnoziarnistym pieczywie, kaszach, orzechach. Jeśli chcesz potraktować czekoladę jako źródło tego pierwiastka to wybierz taką, która zawiera >70% kakao.
Witamina B6. bierze udział w wytwarzaniu tzw. hormonu szczęścia, czyli serotoniny. Szukaj jej w mięsie, razowym pieczywie, bananach oraz orzechach i pestkach słonecznika.
Na pewno powinnaś wziąć po także zawartość żelaza w Twojej diecie. Znaczne ilości żelaza znajdziesz nie tylko w mięsie, ale także w bobie, burakach, nasionach grochu, soczewicy, soi, orzechach, pestkach dyni, kaszach: jaglanej i gryczanej. Nie zapominaj także o produktach wzbogacanych w ten składnik, np. płatkach zbożowych.
Produkty bogate w żelazo warto łączyć z produktami zawierającymi witaminę C, która zwiększa przyswajanie żelaza.
Pozdrawiam,
Anna Szczygłowska, dietetyk

Posty:
322
dietetyk

Może jeszcze dodam że pomocne będzie także zwiększenie ilości błonnika. Pokarmy o dużej zawartości błonnika pomagają usunąć z organizmu nadmiar estrogenu. Zajadaj się całymi ziarnami zbóż, a także pełnoziarnistym pieczywem, warzywami i nasionami roślin strączkowych.
Z pewności niezastąpiona będzie aktywność fizyczna. Czasami rozładowanie emocji w postaci ćwiczeń przynosi najlepsze efekty. Wysiłek zmniejszy ilość estrogenu wolno krążącego w organizmie, a do tego złagodzi stres i poprawi nastrój. Do tego ćwiczenia przeciwdziałają zatrzymaniu płynów w organizmie.

Posty:
88
nie związana/y ze służbą zdrowia

Moja mama przechodzi właśnie okres menopauzy. Może są jakieś żywieniowe sposoby by pomóc łagodniej przejść przez ten okres.

Posty:
322
dietetyk

Jest kilka sposobów które być może pomogą Twojej mamie przejść przez ten trudny okres dla każdej kobiety.
Jednym ze sposobów jest włączenie do diety większych ilości soi. Zjedzenie 200 mg tofu (rodzaj twarogu otrzymywanego z mleczka sojowego) dziennie . Tofu zawiera fitoestrogeny, które łagodzą objawy menopauzy. Innymi substancjami czynnymi wpływającymi korzystnie są izoflawony, które zmniejszą uderzenia krwi do głowy i suchość pochwy. Warto więc w codziennym jadłospisie uwzględniać dania przygotowane z soi a nawet spożywanie inny produktów jak jogurty czy mleczka sojowe.
Innym źródłem fitoestrogenów jest siemię lniane. Zmielone nasiona można z powodzeniem dodawać do płatków zbożowych lub jogurtu.
Unikać należy kawy, alkoholu, pikantnych potraw i gorących napojów, które mogą wyzwalać uderzenia gorąca.
Niezbędne w diecie jest białko zawarte w soi, mięsie i produktach nabiałowych a także wapń. Okres menopauzy jest etapem zwiększającym ryzyko wystąpienia osteoporozy.
Nocne pocenie może ograniczyć nalewka z szałwii lekarskiej lub pluskwicy groniastej (dostępne w aptekach i sklepach zielarskich)
Według wielu kobiet witamina E łagodzi uderzenia do głowy i nocne poty. Sugerowana dawka wynosi 250 miligramów 2 razy dziennie.
Dieta kobiet w okresie menopauzy powinna być bogata w oleje roślinne, spożywane na zimno np. w sałatkach. Nie może zabraknąć też ryb. Dostarczają one, bowiem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które pomagają obniżać poziom cholesterolu we krwi. Zamiast słodyczy lepiej sięgnąć po warzywa czy świeże owoce, które dostarczą niezbędnego błonnika.
Unikać z kolei należy tłustych mięs i kiełbas, dań smażonych, szczególnie w głębokim tłuszczu. Również słone przekąski, takie jak chipsy, pełne są tłuszczu i soli. Uważać należy na jajka, które z jednej strony polecane są jako ważne źródło białka, a drugiej żółtko dostarcza dużych ilości cholesterolu. Należałoby ograniczyć ich ilość do 2 sztuk tygodniowo.
Dodatkowo aktywność fizyczna jest niezastąpionym elementem terapeutycznym w okresie menopauzy, codzienny 30 minutowy spacerek przyniesie także korzyści w postaci poprawy nastroju.

Posty:
44
0

Marcelko, menopauza jest okresem, w którym zmniejsza się aktywność pęcherzyków jajnikowych, co naturalnie prowadzi do redukcji syntezy estrogenów. To z kolei wiąże się ze zmianami fizjologicznymi w organizmie, których konsekwencją są przykre dolegliwości odczuwane w tym czasie. Należy jednak pamiętać, że równie ważna w tym okresie jest profilaktyka chorób układu krążenia czy osteoporozy.
Aby złagodzić te objawy, zwiększa się podaż substancji steroidowych, najczęściej pochodzenia roślinnego, o aktywności estrogenopodobnej w diecie. I tu warto zwrócić uwagę na zalecenia specjalisty w tym zakresie .Do listy wymienionych produktów chciałabym dodać nasiona ciecierzycy, kiełki lucerny oraz kiełki fasoli mung.
W ostatnich latach wiele mówi się o negatywnych skutkach HZT (Hormonalnej Terapii Zastępczej) opartej na lekach pochodzenia syntetycznego. Jednocześnie na znaczeniu zyskują surowce roślinne, takie jak nasiona soi, kłącze pluskwicy czy korzeń kudzu.
W aptekach i sklepach zielarskich dostępne są preparaty zawierające wyodrębnione z tych surowców związki czynne.
Preparaty z soi, oparte na genisteinie, oprócz tego, że są źródłem fitoestrogenów wykazują także działanie przeciwnowotworowe.
Preparaty z pluskwicy groniastej dodatkowo chronią przed osteoporozą.
Popularność zyskują także, stosunkowo mało znane preparaty z kudzu, które łagodzą przebieg dolegliwości okresu menopauzalnego oraz preparaty zawierające w swoim składzie dzięgiel chiński.
Mama powinna skonsultować się z ginekologiem i wspólnie z nim podjąć decyzję o tym, jakie preparaty zastosować w ewentualnej terapii.

Posty:
322
dietetyk

Ze względu na zwiększone ryzyko osteoporozy załączam link do artykułu na temat diety korzystnie wpływającej na nasze kości
http://www.ochoroba.pl/artykuly/2279-dieta-dla-naszych-kosci

Posty:
240
dietetyk

Zachęcam do założenia nowego wątku odnośnie zaleceń dietetycznych w
menopauzie.
Temat jest ważny i pojawiło się wiele wskazówek,warto, żeby każdy mógł do nich trafić:)
Anna Szczygłowska, dietetyk

Posty:
76
nie związana/y ze służbą zdrowia

Ja zawsze przed dostaniem miesiączki jem jak oszalała. Czy to przypadek i czy ma to jakiś związek ze zbliżającym się okresem ?


Na ten temat:


Wiedza użytkowników:

badania (64)
choroby (416)
ćwiczenia (13)
diety (50)
intymnie (61)
leczenie (117)
lekarze (9)
leki (64)
operacje (10)
placówki (10)
porady (409)
prośby (1)
przepisy (58)
urazy (18)
wypadki (32)
zabiegi (36)




Realizacja stronki: openBIT