Corporate Wellness – ochronny filtr organizacji | Ochoroba.pl
17.08.2017 Dziś imieniny Anity, Elizy, Mirona

Wiedza użytkowników: porady

Corporate Wellness – ochronny filtr organizacji

avatar
Autor:
Wiek:
27 lat
Miasto:
Warszawa
Płeć:
mężczyzna
Jestem:
nie związana/y ze służbą zdrowia
image

Najcenniejszym zasobem każdej firmy
jest wykwalifikowana
kadra. To od niej w dużej mierze zależy sukces biznesowy przedsiębiorstwa. Ważna
jest zatem dbałość o wizerunek organizacji jako dobrego pracodawcy. Niezwykle
istotne jest stworzenie odpowiedniego środowiska pracy w myśl zasady work-life
balance, gdyż obecnie warto dbać nie tylko o rozwój kompetencji podwładnych, lecz
także myśleć szeroko o ich zdrowiu i dobrym samopoczuciu. Na znaczeniu zyskuje
zatem strategia Corporate Wellness – harmonia między ciałem, duszą i umysłem
zapewnia bowiem maksymalną efektywność człowieka w życiu prywatnym i zawodowym.

Zadowolenie
pracowników z wykonywanego zajęcia przekłada się na realne korzyści biznesowe
dla firmy. Ukontentowana kadra pracuje efektywniej, jest bardziej kreatywna,
gotowa na nowe wyzwania oraz bardziej odporna na stres. Badania amerykańskie wskazują
jednoznacznie – z powodu niedyspozycji tracimy w pracy aż 60% cennego czasu.
Zdrowie zatrudnionych ludzi jest zatem cennym kapitałem dla pracodawców. Ogromny
potencjał Corporate Wellness – strategii prozdrowotnej, zaczęli powoli
dostrzegać także polscy przedsiębiorcy.

Wellness – zdrowie duszy i
ciała

Termin
„wellness” powstał w latach 50. XX wieku. Stworzył go Halbert Dunn, dyrektor
Narodowego Biura Statystyk Zdrowia w USA. Sama zaś idea zdrowego stylu życia w
kontekście organizacyjnym wyklarowała się dopiero ok. 20 lat później. A to
wszystko za sprawą rosnących kosztów opieki medycznej w amerykańskich firmach.
Od tego momentu można mówić o stopniowej implementacji ideologii Corporate
Wellness, która początkowo zagościła w dużych korporacjach, takich jak: Johnson
and Johnson, Pepsico czy Chase Manhattan Bank, Dzisiaj wdrożyło ją ponad 80%
tamtejszych przedsiębiorstw. W Polsce ideologia dopiero kiełkuje – z badań[1] wynika,
że tylko 3% polskich firm posiada kompleksową strategię promocji zdrowia. Widać
jednak wyraźny trend rozwojowy.

Corporate
Wellness to nowy trend w zarządzaniu organizacją, który zakłada holistyczne
podejście do wszystkich aspektów funkcjonowania pracownika, aby mógł zachować
możliwie najlepszą kondycję psychofizyczną. To ona ma niewątpliwie wpływ na
jego efektywność i zaangażowanie w pracę. W programach uwzględnia się zatem
5 aspektów egzystencji człowieka: fizyczny, emocjonalny, umysłowy, duchowy
oraz środowiskowy. Podstawowym celem jest tu nauka zdrowego stylu życia, w
którym zachowany jest balans między sferą prywatną a zawodową. Strategia polega
na promowaniu zachowań prozdrowotnych w kwestii odżywiania, aktywności
fizycznej, zarządzania energią oraz stresem, regeneracji sił czy dotyczących
ergonomii przestrzeni pracy.

Kultura zdrowej firmy

Dlaczego
tak ważna jest polityka prozdrowotna w firmie? Otóż ciało człowieka to
wysokozaawansowany system, zbudowany z wielu podzespołów, z których każdy musi
ściśle ze sobą współpracować. Tylko stan naturalnej równowagi pomiędzy poszczególnymi
elementami składowymi tej skomplikowanej maszynerii prowadzi do zachowania
pełni zdrowia, a co za tym idzie sprawności fizycznej i intelektualnej
oraz stabilności emocjonalnej. Gdy zawodzi choćby jeden trybik pojawia się
osłabienie i choroba. Z tego właśnie powodu trzeba patrzeć na organizm ludzki
całościowo. Warto podkreślić, że skutki braku dbania o zdrowie dobitnie odczują
nie tylko pracownicy, których bezpośrednio ta kwestia dotyczy, lecz także pośrednio
może odbić się to na kondycji organizacji. – Bez tego nie jest możliwy ani długofalowy sukces jednostkowy – ze
względu na znaczne zmniejszenie wydajności, obniżenie motywacji, którym
towarzyszy częsta irytacja oraz uczucie notorycznego zmęczenia, ani realizacja całościowej
strategii przedsiębiorstwa – jego siłą są zdrowi i zaangażowani pracownicy –
mówi Oskar Ciałowicz, dyrektor Agencji CiałowiczPR, specjalizującej się w kształtowaniu
pozytywnego wizerunku marek z branży medycznej i healthcare. Corporate Wellness
stał się zatem przyszłością dla biznesu – lepiej bowiem zapobiegać niż leczyć.

Jakie
są benefity? Otóż, wdrożenie odpowiedniej strategii prozdrowotnej pozwala w
pełni wykorzystać potencjał kadry. Aby móc korzystać z jej dobrodziejstw trzeba
jednak najpierw przygotować plan działania, uwzględniający konkretne potrzeby organizacji,
w tym niezwykle istotne jest indywidualne podejście do pracownika. Pierwszym
krokiem niech będzie zbudowanie zdrowego otoczenia miejsca pracy dla każdego z
podwładnych, dostosowanego do charakteru wykonywanych czynności zawodowych. Inwestycja
w ergonomię biura to bardzo ważna kwestia – pozwala uniknąć wielu tzw. chorób
zawodowych. Do zadań pracodawcy powinna również należeć profilaktyczna edukacja
prozdrowotna, co w sposób kompleksowy czyni chociażby przedsiębiorstwo Mars
Polska w programie „7 Kroków do Zdrowia”, wyróżnionym przez
Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy czy firma Sante, realizując
misję zdrowotną zgodnie z hasłem „Sante to zdrowie”, w której elementy edukacji
żywieniowej, ruchowej i rozwojowej połączono z terapiami oraz głębokim
relaksem w komfortowych warunkach. Ponadto ciekawym i coraz częściej
praktykowanym rozwiązaniem są świadczenia w postaci dopłat do zdrowych
posiłków czy warsztaty dietetyczne. Tworzenie sal do ćwiczeń i relaksacji lub
nawiązanie współpracy z placówkami opieki zdrowotnej i centrami odnowy
biologicznej to również pożyteczne praktyki.

Kształtowanie wizerunku
pracodawcy

Warto
podkreślić, że satysfakcja z pracy wiążę się z życiem prywatnym ludzi.
Niezadowolenie w sferze osobistej może w bardzo łatwy sposób przenieść się
na zawodową, w której w pierwszej kolejności doszukuje się zarzewia aktualnych problemów,
co z kolei przekłada się na spadek zaangażowania, a w dalszej kolejności chęć
zmiany miejsca zatrudnienia. W obecnych czasach, aby zatrzymać wartościowych specjalistów,
czasem nie wystarczy dobra pensja, służbowy laptop czy samochód, coraz częściej
potrzeba jeszcze innej, niematerialnej wartości dodanej do firmy, dzięki której
każdy z nich będzie mógł poczuć się kimś więcej niż tylko trybikiem w korporacyjnej
maszynie. Ludzie powinni bowiem spełniać się nie tylko zawodowo, lecz także
rodzinnie czy towarzysko, a dodatkowo mieć czas na czynności związane z
zachowaniem pełni zdrowia, w tym regenerację czynną i bierną oraz wypoczynek.
Praca powinna pozostawiać zatem przestrzeń na marzeń i pozwalać na ich
realizację. – Dlatego odpowiednio
zaprojektowana strategia Corporate Wellenss to dobra metoda na zabieganie
o lojalność i stabilność załogi oraz dbanie o dobry wizerunek firmy jako
pracodawcy. Wieloletnie doświadczenie naszej agencji w  opracowywaniu tego
typu działań dla przedsiębiorstw wskazuje na to jednoznacznie, potwierdzając tę
tezę – podsumowuje Oskar Ciałowicz.

Work-life
balance to przyszłość dla przedsiębiorstw. Współcześni ludzie, rzucając się w
wir pracy, zatracają bowiem niejednokrotnie zdrowe proporcje między życiem
prywatnym a zawodowym. Kult wydajności prowadzi często do frustracji. Odpowiednia
polityka firmy, maksymalizująca ludzki potencjał, może ten balans przywrócić,
a będzie to korzystne nie tylko dla kadry, lecz także biznesowo i wizerunkowo
opłacalne dla całej organizacji.

[1] Na
podstawie badań Buck Consultants za: http://www.polskieradio.pl/42/273/Artykul/1532948,Pracownik-sie-starzeje-wiec-trzeba-o-niego-dbac

Normal
0

21

false
false
false

PL
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standardowy;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:EN-US;}



Na ten temat:


Wiedza użytkowników:

badania (64)
choroby (416)
ćwiczenia (13)
diety (49)
intymnie (61)
leczenie (117)
lekarze (9)
leki (64)
operacje (10)
placówki (10)
porady (409)
prośby (1)
przepisy (58)
urazy (18)
wypadki (32)
zabiegi (36)




Realizacja stronki: openBIT