Jesień pod znakiem zdrowia! | Ochoroba.pl
24.11.2017 Dziś imieniny Emmy, Flory, Romana

Wiedza użytkowników: porady

Jesień pod znakiem zdrowia!

avatar
Autor:
Wiek:
27 lat
Miasto:
Warszawa
Płeć:
mężczyzna
Jestem:
nie związana/y ze służbą zdrowia
image

Czas spojrzeć prawdzie w oczy – choć dni wciąż są umiarkowanie długie i
ciepłe, to jednak mamy już jesień. Już niedługo zapuka do naszych drzwi zima,
przynosząc coraz częstsze spadki temperatur, deszcze, a czasami nawet…
śnieg. Wielu z nas utożsamia tę porę roku z początkiem sezonu przeziębień.
Tymczasem wcale nie musi upływać ona pod znakiem chandry i obaw o własne
zdrowie. Szanse na przetrwanie jesieni bez infekcji i w dobrym humorze znacznie
zwiększa bogata w potas i inne wartości odżywcze dieta oraz regularny
ruch.

Krótkie spodenki i letnie
sukienki ustąpiły miejsca nieco cieplejszym ubraniom. Zalegające na dnie szafy grube
bluzy i chroniące przed wiatrem kurtki, teraz dumnie wiszą na wieszakach. Parasol
staje się nieodłącznym elementem wyposażenia torebek, plecaków i toreb – w
końcu może się przydać dosłownie w każdej chwili. W parkach i na ulicach coraz
częściej widać szczelnie opatulone szalami osoby. Dodatkowo, wiele z nich nie
rozstaje się z chusteczkami. To nieomylny znak, że władzę przejęła jesień,
która niestety nie zawsze jest piękna i złota. Na nas jednak jej kaprysy nie
muszą robić specjalnego wrażenia. Prosty przepis na stawienie jej czoła, to
bogata w witaminy i składniki mineralne dieta oraz regularny ruch,
zwłaszcza na świeżym powietrzu.

Już od rana skutecznie rozgrzej organizm

Zanim jednak zaczniemy się
ruszać, trzeba najpierw dostarczyć organizmowi odpowiedniej dawki „paliwa”,
czyli węglowodanów. Wyjątkowo ważne jest tu śniadanie, które nie bez powodu
bywa nazywane najważniejszym posiłkiem dnia. Już od samego rana przygotowuje
ono nasze ciało do czekających je w ciągu dnia zadań – szkoły, pracy czy
ćwiczeń. Dlatego przez cały rok, a jesienią i zimą szczególnie, nie powinniśmy
wychodzić z domu bez solidnej dawki niezbędnych składników odżywczych. Gdy
temperatury spadają, a nocami słupki rtęci pokazują wartości nawet poniżej
zera, do skutecznego rozgrzania się organizm potrzebuje znacznie więcej energii
niż latem. Aby mu jej dostarczyć, na zdrowy początek dnia warto wybierać produkty
bogate w węglowodany złożone. Znajdziemy je m.in. w razowym pieczywie, płatkach
owsianych, otrębach zbożowych, pełnoziarnistym musli czy brązowym ryżu. Jako
pożywne i zdrowe śniadanie doskonale sprawdzą się np. pełne potasu płatki
owsiane zalane ciepłym mlekiem z dodatkiem łyżeczki miodu i odrobiny suszonych
owoców oraz orzechów. Efekt rozgrzewający wzmocnimy, dodając do nich
aromatyczne przyprawy takie, jak cynamon, goździki czy kardamon. Aby uniknąć
monotonii, co kilka dni możemy zmieniać dodatki, zamiast mleka używać
naturalnego jogurtu osłodzonego odrobiną soku owocowego czy też przygotowywać
pyszne koktajle. W weekendy, gdy nie musimy się spieszyć, warto przygotować
sobie owsiankę w wersji „luksusowej”, czyli zapiekaną z orzechami,
migdałami, rodzynkami, doprawioną naturalną wanilią, odrobiną gałki
muszkatołowej, kory cynamonu i brązowego cukru. Taki posiłek zagwarantuje
nam solidną dawkę energii, którą będziemy mogli spożytkować, np. na długi spacer
po lesie czy bieganie po parku.

Naturalni sprzymierzeńcy

Jesienna dieta nie kończy się
jednak na pożywnym śniadaniu. Bardzo ważne są także pozostałe posiłki, wraz z
którymi dostarczamy organizmowi wszystkich niezbędnych mu witamin i składników
mineralnych. Z tego powodu w naszym codziennym jadłospisie nie może zabraknąć
świeżych warzyw i owoców, które są ich prawdziwą kopalnią. Nie zapomnijmy
zwłaszcza o odpowiednich ilościach witaminy C. Jest ona jednym z naturalnych
sprzymierzeńców w walce z przeziębieniem. Szczególnie dużo znajdziemy jej
w czerwonej papryce, brukselkach, brokułach, pomidorach i oczywiście
cytrynach. Warto sięgnąć też po czosnek i miód, które mają właściwości
przeciwbakteryjne i dzielnie wspomagają nas w boju z drobnoustrojami.
Bardzo ważne jest jednak, aby produkty te jadać regularnie, a nie dopiero, gdy
poczujemy pierwsze objawy przeziębienia. Skomponowane w oparciu o świeże
owoce i warzywa oraz produkty zbożowe posiłki pomagają wzmocnić układ
odpornościowy organizmu. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie on znosił
czekające go jesienią i zimą wyzwania. Sposób odżywiania spróbujmy dostosować
do następującego schematu: jedzmy częściej i w możliwie równych
odstępach czasu, ale za to zmniejszmy nieco porcje, które nakładamy na talerz. W
praktyce oznacza to posilanie się, co około trzy godziny. Aby to zrobić, wystarczy
między trzy główne posiłki – śniadanie, obiad  i kolację – wpleść
dwie zdrowe przekąski, którymi mogą być banan, jabłko, marchewka lub garść
orzechów. W ten sposób upieczemy dwie pieczenie przy jednym ogniu: na
bieżąco dostarczymy organizmowi niezbędnej mu energii oraz witamin i minerałów,
a jednocześnie unikniemy nagłych napadów głodu i związanego z nimi
nadmiernego objadania.

Ruch to zdrowie

Bywa, że jesienna aura nieco
zniechęca do wyjścia z domu. Mimo to, nie powinniśmy rezygnować z regularnej
aktywności fizycznej. Gdy pogoda na to pozwala warto ruszać się na świeżym
powietrzu. Nordic Walking, bieganie i ćwiczenia w parku lub spacery po lesie –
każda forma ruchu jest dobra. Pozwoli nam odetchnąć świeżym powietrzem i
dotlenić organizm. Dodatkowo złapiemy też sporą dawkę światła słonecznego,
którego z każdym dniem będzie ubywać. Dzięki temu łatwiej pokonamy wszelkie
spadki nastroju i jesienną chandrę. Z ruchu nie należy rezygnować również w
deszczowe dni. Można przecież wybrać się na siłownię, do klubu fitness czy na
basen. Aktywność fizyczna przyniesie nam korzyści, pod warunkiem, że nie
będziemy zbytnio forsować organizmu. Jest to szczególnie ważne, gdy już od
dłuższego czasu nie ćwiczyliśmy regularnie. W takiej sytuacji warto
zastosować technikę małych kroków, czyli np. zaczynać od spacerów albo prób
przepłynięcia dwóch długości basenu. Wraz z upływem czasu i poprawą
kondycji możemy zwiększać intensywność ćwiczeń. Chodzi o to, aby ruch sprawiał
nam przyjemność. Choć na początku może być nieco trudno, to już po kilku
tygodniach ćwiczeń, stanie się on częścią naszego dnia. Nic dziwnego –
aktywność fizyczna powoduje wydzielanie endorfin, zwanych również hormonami
szczęścia. Wprawiają nas w doskonały nastrój i mimo zmęczenia czujemy się
szczęśliwi, dzięki czemu łatwiej jest nam walczyć z objawami jesiennego
przygnębienia.  

Pamiętaj o potasie

Człowiek poci się przez cały rok,
zarówno podczas wzmożonej aktywności fizycznej, jak i normalnego funkcjonowania.
Dlatego również jesienią i zimą należy zadbać o regularne
uzupełnianie płynów. Chłodną wodę mineralną, którą pijaliśmy latem, możemy
zastąpić ciepłymi sokami i rozgrzewającymi herbatami owocowymi. – Pamiętajmy, że wraz z potem tracimy szereg
cennych minerałów niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowaniu organizmu, m.in.
potas – przypomina lekarz medycyny Arkadiusz Zieliński. Odpowiednią ilość
tego pierwiastka powinniśmy spożywać bez względu na porę roku. Według Światowej
Organizacji Zdrowia WHO dzienne zapotrzebowanie na potas wynosi u dorosłego
człowieka około 3,5g. – Makroelement ten kompleksowo
wspiera działanie naszego organizmu. Bierze udział w regulacji gospodarki
wodnej, pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i wspomaga koncentrację.
Do prawidłowej pracy potrzebują go mięśnie, w tym serce – tłumaczy
Arkadiusz Zieliński. Odpowiednia ilość potasu w diecie pomaga zmniejszyć
ryzyko występowania chorób serca oraz problemów związanych z nadciśnieniem.
Natomiast niedobór tego pierwiastka może prowadzić do ogólnego osłabienia
organizmu, bolesnych skurczy mięśni, spadku wydolności czy nawet zaburzeń rytmu
serca. Dlatego tak ważne jest codzienne spożywanie bogatych w niego produktów,
zwłaszcza świeżych warzyw i owoców. Wspomagając pracę organizmu, potas wspiera
pośrednio również naszą walkę z jesiennymi spadkami nastroju. Wyjątkowo dużą
dawkę tego makroelementu zawiera przecież czekolada, która od dawna znana jest
ze swojego poprawiającego humor działania. Osoby, którym z różnych przyczyn
przyjmowanie odpowiednich ilości potasu wraz z pożywieniem sprawia problem,
mogą rozważyć jego suplementację. Dostępny w aptekach bez recepty
Katelin+SR zawiera potas w  postaci
mikropeletek, które uwalniają substancję dopiero w jelicie cienkim, czyli tam,
gdzie jest ona najlepiej wchłaniana.

Jesień
nie musi oznaczać ciągłego kichania i noszenia chusteczek! Można się nią
cieszyć podobnie jak wiosną czy latem. Tajemnica tkwi w odpowiednim do niej przygotowaniu.
Zbilansowana, pełna warzyw i owoców – a od czasu, do czasu, również
czekolady – dieta, w połączeniu z regularną aktywnością fizyczną, pozwolą nam
utrzymać dobrą kondycję, wyśmienity nastrój i skutecznie stawić czoła wirusom
i bakteriom. Zatem uzbrojeni w uśmiech wybierzmy się na długi, jesienny
spacer. A po powrocie rozgrzejmy się herbatą z sokiem malinowym i koniecznie
dostarczmy organizmowi porcji niezbędnych witamin i minerałów, które pomogą
utrzymać zdrowie!

 

Normal
0

21

false
false
false

PL
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standardowy;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:EN-US;}



Na ten temat:


Wiedza użytkowników:

badania (64)
choroby (416)
ćwiczenia (13)
diety (49)
intymnie (61)
leczenie (117)
lekarze (9)
leki (64)
operacje (10)
placówki (10)
porady (409)
prośby (1)
przepisy (58)
urazy (18)
wypadki (32)
zabiegi (36)




Realizacja stronki: openBIT